Latest Post

Α ΑΔΕΙΑ ΑΔΕΙΑ ΑΙΜΟΚΑΘΑΡΣΗΣ ΑΔΕΙΑ ΑΝΑΠΗΡΩΝ ΑΔΕΙΑ ΑΝΕΥ ΑΠΟΔΟΧΩΝ ΑΔΕΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ ΣΥΓΓΕΝΟΥΣ ΑΔΕΙΑ ΜΟΝΟΓΟΝΕΪΚΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΔΕΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΠΙΔΟΣΗΣ ΑΔΕΙΑ ΩΡΟΜΙΣΘΙΩΝ ΑΔΕΙΑ AIDS ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΝΑΠΑΥΣΗ ΑΝΕΡΓΙΑ ΑΝΗΛΙΚΟΙ ΑΠΕΡΓΙΑ ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΑΠΟΛΥΣΗ ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ ΑΡΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΑΣΘΕΝΕΙΑ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΑΥΤΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΦΙΣΑ ΒΙΒΛΙΟ ΑΔΕΙΩΝ ΒΙΝΤΕΟ ΒΛΑΠΤΙΚΗ ΜΕΤΑΒΟΛΗ Γ ΓΑΜΟΣ ΓΑΜΟΣ ΑΔΕΙΑ ΓΑΜΟΣ ΕΠΙΔΟΜΑ ΓΕΝΗΣΗ ΓΕΝΗΣΗ ΑΔΕΙΑ ΓΟΝΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΟΙΚΟΔΟΜΩΝ ΔΩΡΟ ΔΩΡΟ ΠΑΣΧΑ ΔΩΡΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΔΩΡΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΩΝ Ε.Γ.Σ.Σ.Ε ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΕΙΔΙΚΗ ΓΟΝΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΕΚΛΟΓΕΣ ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΕΠΙΔΟΜΑ ΑΔΕΙΑΣ ΕΠΙΔΟΜΑ ΟΑΕΔ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΤΑΞΗ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΜΙΑΣ ΕΡΓΟΣΗΜΟ ΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΛΑΡΚΟ ΜΕΡΙΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΜΗΤΡΟΤΗΤΑ ΟΑΕΔ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΟΙΚΟΔΟΜΩΝ ΠΑΜΕ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΣΥΝΔΙΚΑΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΩΝ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ ΥΓΙΕΙΝΗ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΧΙΟΥΜΟΡΙΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ONLINE

Την ώρα που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ έχει δρομολογήσει την εφαρμογή των δεσμεύσεων που ανέλαβε με το 3ο μνημόνιο, επιχειρεί να θολώσει τα νερά σχετικά με το νέο χτύπημα που έρχεται στις συντάξεις.
Με αφορμή δημοσίευμα στον Τύπο, την Τετάρτη 2 Σεπτέμβρη, που έκανε λόγο για πρόταση του πρώην υπουργού Εργασίας,Γιώργου Κατρούγκαλου, η οποία οδηγεί «σε ανώτατες συντάξεις έως 600 ευρώ», η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ, Ολγα Γεροβασίλη, αλλά και ο πρώην υπουργός έσπευσαν να διαψεύσουν, κάνοντας λόγο για δημοσίευμα προβοκάτσια. Πρόσθεσαν ακόμα πως αν και δεν έχει καμία σχέση με την πραγματικότητα, βασίζεται σε κάποιες εισαγωγικές τους σκέψεις.
Σημειώνεται πως ο Γ. Κατρούγκαλος, μιλώντας λίγες μέρες πριν την παραίτηση της κυβέρνησης με δημοσιογράφους, έκανε γνωστό ότι έχει ήδη καταθέσει πρόταση για το Ασφαλιστικό στον πρωθυπουργό, την οποία δε δημοσιοποίησε, ενώ στη συνέχεια προχώρησε στη σύσταση 12μελούς «Επιτροπής ειδικών» για την επεξεργασία υποτίθεται του νέου Ασφαλιστικού.
Οι σχετικές διαψεύσεις και διαβεβαιώσεις δεν έχουν την παραμικρή αξία. Γίνονται και ανακυκλώνονται κάθε μέρα, μόνο και μόνο για να εξυπηρετήσουν την προπαγανδιστική τακτική του ΣΥΡΙΖΑ μπροστά στις εκλογές, σύμφωνα με την οποία, ναι μεν έχει υπογράψει μνημόνιο και έχει αναλάβει δεσμεύσεις για το Ασφαλιστικό, σκοπεύει όμως να επεξεργαστεί ένα «εθνικό σχέδιο μεταρρύθμισης» για την Κοινωνική Ασφάλιση, το οποίο θα μειώνει τις αρνητικές συνέπειες.
Στην πραγματικότητα, αυτό που ετοιμάζεται στην Κοινωνική Ασφάλιση είναι το τελειωτικό της χτύπημα. Τόσο το 3ο μνημόνιο, όσο και το κυβερνητικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ για τις συντάξεις, που ανακοινώθηκε πριν λίγες μέρες, φέρνουν νέες επώδυνες ανατροπές, ολοκληρώνουν το έγκλημα σε βάρος των ασφαλιστικών δικαιωμάτων ασφαλισμένων και συνταξιούχων.
Σε αυτά τα πλαίσια, η λεγόμενη 12μελής Επιτροπή που υποτίθεται ότι θα καταθέσει τις προτάσεις της μέχρι τις 15 Σεπτέμβρη (!), δεν είναι παρά το φύλο συκής, που με τη δήθεν ανεξαρτησία της θα καλύψει τις ήδη δρομολογημένες και ψηφισμένες από τη Βουλή αντιδραστικές αποφάσεις.
Άλλωστε, το ίδιο το κυβερνητικό πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ αναγνωρίζει και επιβεβαιώνει τις ανατροπές. Ο ΣΥΡΙΖΑ δεσμεύεται ότι θα επιφέρει μειώσεις στις σημερινές συντάξεις ύψους 2,25 δισ. ευρώ για την τρέχουσα διετία (0,25% του ΑΕΠ φέτος και 1% του ΑΕΠ για το 2016). Μειώσεις που μέχρι το τέλος του προγράμματος, το 2018, θα αφαιρέσουν συνολικά από την τσέπη των συνταξιούχων πάνω από 7,5 δισ. ευρώ.
Ταυτόχρονα με το κυβερνητικό του πρόγραμμα, ο ΣΥΡΙΖΑ αναλαμβάνει την υποχρέωση να προχωρήσει στην «ενοποίηση όλων των Ταμείων σε ένα ταμείο κύριας και σε ένα ταμείο επικουρικής ασφάλισης», που θα φέρει νέα συρρίκνωση των παροχών προς τα κάτω, καθώς όλες οι ενοποιήσεις απέβησαν σε βάρος των ασφαλισμένων.
Γι' αυτό η «δέσμευση» ότι δεν θα γίνουν νέες μειώσεις στις συντάξεις εξαιτίας των ενοποιήσεων, είναι ακόμα ένα συνειδητό ψέμα του ΣΥΡΙΖΑ, αφού την ίδια στιγμή δεσμεύεται για την κατάργηση του ΕΚΑΣ σε όλους τους χαμηλοσυνταξιούχους, τη μείωση ακόμα και των εξευτελιστικών συντάξεων του ΟΓΑ των 360 ευρώ, όπως και για την εφαρμογή εισοδηματικών κριτηρίων στις εισφορές των αυτοαπασχολούμενων (ΟΑΕΕ, ΕΤΑΑ, ΟΓΑ) και άρα στην αύξηση των εισφορών των ασφαλισμένων.

Συνάδελφοι οικοδόμοι, άνεργοι & εργαζόμενοι στα συναφή επαγγέλματα, Έλληνες και μετανάστες

Αρκετά λοιπόν ματώσαμε – αρκετά πληρώσαμε
Είναι ώρα να πάρουμε τη ζωή μας, το μέλλον των οικογενειών και των παιδιών μας στα δικά μας χέρια. Στα χέρια που χωρίς αυτά τίποτε δεν θα μπορούσε να γίνει σε αυτόν τον τόπο. Γιατί εμείς έχουμε τη δύναμη, είμαστε οι πολλοί, χωρίς εμάς γρανάζι δεν γυρνά.
Συνάδελφοι
Η τεράστια ανεργία που βιώνουμε στον κλάδο για πολλά χρόνια και θα συνοδεύει τη ζωή μας και για τα επόμενα, σε συνδυασμό με τα νέα σαρωτικά μέτρα την οδηγούν σε αδιέξοδο.
Η κυβέρνηση μαζί με την ΕΕ το ΔΝΤ & ΕΚΤ έφεραν για μία ακόμη φορά με την διαδικασία του κατεπείγοντος την ψήφιση του τρίτου μνημονίου.
Γιατί και αυτή η κυβέρνηση επείγον θεωρεί την διάσωση των κερδών των μεγαλοεργοδοτών.
Γιατί και αυτή η κυβέρνηση ποτέ δεν θεώρησε επείγον το ζήτημα της προστασίας των ανέργων, την ανακούφιση του λαού από την φοροληστεία, την σταθερή δουλειά για όλους με δικαιώματα.
Το συνοδεύουν και αυτή τη φορά με το σαθρό ψευτοδίλημμα
«μνημόνιο ή χρεοκοπία με έξοδο από το ευρώ» για να αποδεχθούμε νέες μειώσεις σε μισθούς και συντάξεις, νέες περικοπές στην ασφάλιση, δουλειά μέχρι τον τάφο.
Συνάδελφοι
Αν τα μέτρα περάσουν αν καταφέρουν να φορτώσουν στην καμπούρα του λαού ένα ακόμη μνημόνιο, τα επόμενα χρόνια θα είναι ακόμα πιο δύσκολα.
Είναι πράξη ευθύνης κάθε συναδέλφου να μην επιτρέψει να μετατραπεί το εργατικό λαϊκό κίνημα σε ουρά των διάφορων επιλογών που πτωχεύουν τον λαό.
Εμείς δεν βάζουμε ποτέ τα συνθήματα μας και τους αγώνες μας κάτω από ξένες σημαίες.
Λέμε όχι στο νέο βάρβαρο μνημόνιο, όπως λέμε όχι και σε όλα τα προηγούμενα. Είναι όχι αντίστασης – διεκδίκησης που φτάνει μέχρι τέλους. Μέχρι εκεί που πρέπει να πάμε τον αγώνα μας, στον τελικό σκοπό, στην κατάργηση της εκμετάλλευσης.

Συνάδελφοι
Τώρα υπάρχει μεγαλύτερη πείρα, που πρέπει να αξιοποιηθεί για να βγουν ουσιαστικά συμπεράσματα.
Η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ διαπραγματεύτηκε και υπέγραψε τρίτο μνημόνιο. Μαζί της το ψήφισαν τα άλλα αστικά κόμματα ΝΔ, ΠΟΤΑΜΙ, ΠΑΣΟΚ. Είναι συνυπεύθυνοι για τα βάρη που φορτώνουν στον λαό. Δεν θα ξεπλυθούν από την στάση τους.
Αποδείχτηκε ότι καμιά κυβέρνηση που υπηρετεί την καπιταλιστική ανάπτυξη δεν μπορεί να ασκήσει φιλολαϊκή πολιτική, να αντιστρέψει και πολύ περισσότερο, να αποτρέψει την πορεία πτώχευσης των λαϊκών στρωμάτων, θα οδηγηθεί μοιραία στον ίδιο αντιλαϊκό δρόμο.
Επομένως η διέξοδος για το λαό είναι η ανασύνταξη του εργατικού– λαϊκού κινήματος η οργανωμένη πάλη για να μπουν εμπόδια στην εφαρμογή των μνημονίων, για να ανοίξει ο δρόμος για την πραγματική διέξοδο υπέρ του λαού.
Συνάδελφοι
Δεν πρέπει να τους αφήσουμε να μας περάσουν την θηλεία στο λαιμό
ΞΕΣΗΚΩΜΟΣ ΤΩΡΑ!
Δεν μπορούμε να περιμένουμε  οι λύσεις των προβλημάτων να έρθουν από μόνες τους. Εμείς θα παλέψουμε για να προστατεύσουμε τη ζωή μας.
ΟΛΟΙ ΣΤΟΝ ΑΓΩΝΑ
Παίρνουμε μέρος μαζικά στο ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ ΤΟΥ ΠΑΜΕ το ΣΑΒΒΑΤΟ 5 ΣΕΠΤΕΜΒΡΗ στις 18:00 μ.μ. στην ΠΛΑΤΕΙΑ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΟΥΣ.

Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ

Εργατικό ατύχημα σημειώθηκε στην εταιρεία «ΣΕΛΟΝΤΑ» Ιχθυοτροφεία ΑΕΓΕ την Τρίτη 1η Σεπτέμβρη, με αποτέλεσμα τον βαρύ τραυματισμό εργαζόμενου.
Το κλαδικό Σωματείο Γάλακτος Τροφίμων και Ποτών Φθιώτιδας, σε ανακοίνωσή του, αφού εκφράζει «την αλληλεγγύη και τη συμπαράστασή του, στο συνάδελφο που τραυματίστηκε βαριά σε εργατικό ατύχημα», απευθυνόμενη προς τους εργαζόμενους αναφέρει:
«Συνάδελφοι των ιχθυοτροφείων, πρέπει να μπει ένα τέλος στη θυσία εργαζομένων, στο βωμό της ανταγωνιστικότητας και του κέρδους των επιχειρηματιών.
Ως πότε το κυνήγι του κέρδους θα αφαιρεί ζωές εργαζομένων; Ως πότε η εργατική τάξη θα θυσιάζει τα παιδιά της, για την επιβίωση του συστήματος της εκμετάλλευσης;
Εδώ και τώρα, συμμετοχή στα ταξικά συνδικάτα που συσπειρώνονται στο ΠΑΜΕ. Εδώ και τώρα οργανωθείτε στο Σωματείο Γάλακτος Τροφίμων και Ποτών Φθιώτιδας. Να ενισχυθεί ο ταξικός πόλος του κινήματος. Να μη μείνει κανένας εργαζόμενος απ’ έξω.
Να αντισταθούμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση και στις κυβερνήσεις που την υπηρετούν. Να αντισταθούμε και να ανατρέψουμε το σύστημα που γεννά φτώχεια και εξαθλίωση στο λαό μας και αμύθητα κέρδη σε μια χούφτα πλουτοκράτες». 

Η κυβέρνηση έρχεται να ολοκληρώσει ό,τι άφησαν στη μέση οι προηγούμενοι, με οδηγό τη νομοθεσία και τις «βέλτιστες πρακτικές» στην Ευρωένωση
Πολλά γράφονται και λέγονται αυτές τις μέρες με αφορμή την πρόθεση της κυβέρνησης να αναμορφώσει προς το χειρότερο το νόμο για τις ομαδικές απολύσεις.
Με το τρίτο μνημόνιο, που ψήφισαν μαζί ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ - ΝΔ - Ποτάμι - ΠΑΣΟΚ, η κυβέρνηση δεσμεύεται μέχρι τον Οκτώβρη του 2015 να δρομολογήσει «διαδικασία διαβούλευσης με επικεφαλής μια ομάδα ανεξάρτητων εμπειρογνωμόνων, με σκοπό την επανεξέταση ορισμένων υφιστάμενων πλαισίων της αγοράς εργασίας, συμπεριλαμβανομένων των ομαδικών απολύσεων, της συλλογικής δράσης και των συλλογικών διαπραγματεύσεων, λαμβανομένων υπόψη των βέλτιστων πρακτικών σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο».
Σύμφωνα με το ίδιο κείμενο, «οι ελληνικές αρχές έχουν δεσμευτεί να ακολουθήσουν τις βέλτιστες πρακτικές της ΕΕ στους θεσμούς της αγοράς εργασίας και να ενισχύσουν τον εποικοδομητικό διάλογο μεταξύ των κοινωνικών εταίρων». Με δεδομένο αυτό το πλαίσιο της συμφωνίας ανάμεσα στην κυβέρνηση και τους «θεσμούς», ας δούμε τι γίνεται σήμερα με τις ομαδικές απολύσεις.
Το νομικό πλαίσιο
Βάσει του νόμου που ισχύει σήμερα, ομαδικές απολύσεις θεωρούνται όσες γίνονται από επιχειρήσεις που απασχολούν περισσότερους από 20 εργαζόμενους, για λόγους που δεν αφορούν το πρόσωπο των απολυομένων. Σύμφωνα με το άρθρο 74 του Ν.3863/2010, με το οποίο τροποποιήθηκαν οι προβλέψεις του νόμου 1387/1983, το όριο που οι απολύσεις θεωρούνται ομαδικές είναι:
α) Μέχρι 6 εργαζόμενους, προκειμένου για επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις που στην αρχή του μήνα απασχολούν από 20 έως 150 εργαζόμενους.
β) Σε ποσοστό 5% του προσωπικού και μέχρι 30 εργαζόμενους για τις επιχειρήσεις ή εκμεταλλεύσεις που απασχολούν περισσότερους από 150 εργαζόμενους.
Για να προσδιοριστεί ο αριθμός του προσωπικού λαμβάνεται υπόψη το σύνολο του προσωπικού τόσο στο κεντρικό όσο και στα τυχόν υποκαταστήματα.
Μέχρι το Γενάρη του 2014, όταν μια επιχείρηση ήθελε να υπερβεί τα παραπάνω «νόμιμα» όρια των απολύσεων, κατέθετε σχετικό αίτημα στο υπουργείο Εργασίας και υπεύθυνος να αποφασίσει ήταν ο ίδιος ο υπουργός.
Η κατάσταση άλλαξε επί συγκυβέρνησης ΝΔ - ΠΑΣΟΚ, οπότε σε συνεργασία με την πλειοψηφία της ΓΣΕΕ, η κυβέρνηση διαμόρφωσε ένα καινούριο ρυθμιστικό πλαίσιο για τις ομαδικές απολύσεις, απαλλάσσοντας τον εκάστοτε υπουργό από το ...βάσανο να αποφασίζει αυτός για το αν θα επιτραπούν σε μια επιχείρηση ή όχι.
Η «αναβάθμιση» του ΑΣΕ
Συγκεκριμένα, στις 22/1/2014, συνήλθε το Ανώτατο Συμβούλιο Εργασίας (ΑΣΕ), το οποίο - σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση - επανακαθόρισε το περιεχόμενο του φακέλου που πρέπει να υποβάλλουν οι επιχειρήσεις, ώστε να διαμορφώνεται«ασφαλής και τεκμηριωμένη γνώμη κατά τη διαδικασία εξέτασης αιτημάτων για ομαδικές απολύσεις...».
Στη νέα του μορφή, ο φάκελος θα πρέπει να είναι προσαρμοσμένος στα όσα προβλέπει η Οδηγία 98/59 της ΕΕ για τις ομαδικές απολύσεις. Προκειμένου να δώσει άλλοθι στις επιχειρήσεις να πετάνε μαζικά στο δρόμο εργάτες, η ευρωπαϊκή οδηγία ζητάει από τους εργοδότες να διερευνούν μαζί με τους εκπροσώπους των εργαζομένων «τις δυνατότητες άμβλυνσης των συνεπειών (σ.σ. από τις ομαδικές απολύσεις ), διά της προσφυγής σε συνοδευτικά κοινωνικά μέτρα, με σκοπό τη βοήθεια για την επαναπασχόληση ή αναπροσανατολισμό των απολυμένων εργαζομένων».
Η απόφαση αυτή διευκόλυνε τους επιχειρηματίες να παίρνουν έγκριση για ομαδικές απολύσεις, έχοντας συμπεριλάβει στο φάκελο που καταθέτουν στο ΑΣΕ ένα σχέδιο στο πλαίσιο των όσων προβλέπει η σχετική οδηγία της ΕΕ.
Αρκεί το σχέδιο αυτό να περιλαμβάνει προσωρινά και αναποτελεσματικά ημίμετρα (π.χ. μεγαλύτερες αποζημιώσεις, προγράμματα κατάρτισης και μετεκπαίδευσης), που δεν μπορούν όμως σε καμιά περίπτωση να αποκαταστήσουν τις θέσεις εργασίας που χάνονται, αλλά και το εργατικό εισόδημα.
Ο «επανακαθορισμός» αυτός και η «αναβάθμιση» του ΑΣΕ επιβεβαίωσαν την πρόθεση της τότε κυβέρνησης να καταργήσει το δικαίωμα έγκρισης των ομαδικών απολύσεων από τον εκάστοτε υπουργό και να την αναθέσει σε ένα υπηρεσιακό όργανο, στο οποίο εκπροσωπούνται και οι λεγόμενοι «κοινωνικοί εταίροι», κάνοντας ένα ακόμα βήμα στην ενσωμάτωση της οδηγίας της ΕΕ.
Το είχαν προαναγγείλει
Για τις εξελίξεις αυτές σε βάρος της εργατικής τάξης και ιδιαίτερα των εργαζομένων που δουλεύουν σε μεγάλες επιχειρήσεις και ομίλους, είχε προϊδεάσει ο Γ. Βρούτσης. Μιλώντας σε ημερίδα, είχε πει για το καθεστώς των ομαδικών απολύσεων: «Είναι φανερό ότι και εδώ χρειάζεται ένας εξορθολογισμός. Πρέπει - όπως συμβαίνει σε όλες τις προηγμένες χώρες σε όλο τον κόσμο - να δίνεται η δυνατότητα στις επιχειρήσεις να αναδιοργανώνουν την παραγωγική τους δομή.
Παράδειγμα, όταν μια επιχείρηση χρειάζεται - αποδεδειγμένα - να συρρικνώσει μια εγκατάσταση ή δραστηριότητά της και να επεκτείνει μια άλλη με περισσότερες προοπτικές ανάπτυξης.
Ωστόσο, αυτό που θέλουμε εμείς ως υπουργείο Εργασίας είναι οι επιχειρήσεις να αναλαμβάνουν υποχρεώσεις και συνυπευθυνότητα έναντι του προσωπικού που απομακρύνουν. Να συνεισφέρουν με ενεργό τρόπο στη διαδικασία αποκατάστασής τους. Αυτό είναι το σημαντικό σημείο στις αναδιαρθρώσεις και σε αυτό θα επικεντρώσουμε την προσοχή μας, ενόψει του νέου πλαισίου για τις ομαδικές απολύσεις».
Επομένως, με την αναβάθμιση του ΑΣΕ, η κυβέρνηση έδωσε τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις, στο όνομα κάποιας «αναδιάρθρωσης», να απολύουν ελεύθερα, ακόμα και πάνω από τα σημερινά αριθμητικά όρια. Οσο για τη«συνυπευθυνότητα έναντι του προσωπικού» και τη «διαδικασία αποκατάστασής τους», αυτά είναι μόνο στάχτη στα μάτια των εργαζομένων.
Μάλιστα, όλες οι παραπάνω αποφάσεις πάρθηκαν ομόφωνα στο ΑΣΕ. Αυτό σημαίνει ότι στηρίχτηκαν και από την πλειοψηφία της ΓΣΕΕ, που εκπροσωπείται στο όργανο. Οπως είχε ανακοινώσει τότε το υπουργείο Εργασίας, «(...) η συνεργασία των κοινωνικών και παραγωγικών δυνάμεων του τόπου και η σύναψη νέων κοινωνικών συμφωνιών αποτελούν την καλύτερη εγγύηση για το αύριο της ελληνικής οικονομίας και της απασχόλησης».
Πλήρης ισοπέδωση
Λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων της, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ άρχισε να ξηλώνει το κουβάρι ακόμα και αυτών των ελάχιστων υποσχέσεων που είχε δώσει προεκλογικά στο λαό για να αρπάξει την ψήφο του. Μία από αυτές αφορούσε και την αλλαγή του νόμου για τις ομαδικές απολύσεις, ώστε να γίνουν αυστηρότεροι οι όροι για τις επιχειρήσεις.
Ωστόσο, μιλώντας την 1η Φλεβάρη σε τηλεοπτικό σταθμό, ο τότε υπουργός Εργασίας είπε για το καθεστώς των ομαδικών απολύσεων: «Εμείς θα επαναφέρουμε καταρχήν το καθεστώς που αφορά στις ομαδικές απολύσεις στην πρότερη κατάσταση. Αυτό θα γίνει άμεσα. Εδώ πέρα υπήρχε μια αύξηση του ορίου των ομαδικών απολύσεων για έναν αριθμό εργαζομένων και πάνω σε μια επιχείρηση. Αυτό θα επανέλθει. Νομίζω έχει πάει στο 5% μηνιαίως, ήταν στο 2% παλαιότερα.
Την απόφαση (για τις ομαδικές απολύσεις) θέλουμε να δούμε αν είναι σκόπιμο να επανέλθει στην ευθύνη αποκλειστικά του υπουργού ή να προσπαθήσουμε να ουσιαστικοποιήσουμε και να αναβαθμίσουμε τη λειτουργία του Ανώτατου Συμβουλίου Εργασίας. Είναι ένα από τα ζητήματα πάνω στα οποία διαβουλευόμαστε. Επειδή αυτά είναι κρίσιμα ζητήματα, πρέπει να γίνουνε μέσα από διάλογο και ευρύτερες συναινέσεις».
Στην πραγματικότητα, ο Π. Σκουρλέτης προεξοφλούσε λίγες μόλις μέρες μετά τις εκλογές ότι οι αντιδραστικές αλλαγές της προηγούμενης κυβέρνησης θα διατηρηθούν και ότι η νέα συγκυβέρνηση δεν είχε την πρόθεση να επαναφέρει ούτε καν το προηγούμενο καθεστώς. Σ' αυτή την κατεύθυνση η κυβέρνηση της «πρώτη φορά αριστερά» έρχεται τώρα να ολοκληρώσει ό,τι άφησε στη μέση η προηγούμενη, στο δρόμο προς την πλήρη απελευθέρωση των ομαδικών απολύσεων...
Οι «βέλτιστες πρακτικές»
Σε ό,τι αφορά τις «βέλτιστες πρακτικές σε διεθνές και ευρωπαϊκό επίπεδο», βάσει των οποίων δεσμεύεται να νομοθετήσει τις αλλαγές η κυβέρνηση, στον πυρήνα τους βρίσκεται η διαβούλευση εργοδοσίας - συνδικαλιστικών οργανώσεων πριν από τις ομαδικές απολύσεις και η υιοθέτηση κάποιων «κοινωνικών κριτηρίων» από την πλευρά των επιχειρήσεων που καταθέτουν αίτημα για ομαδικές απολύσεις.
Για παράδειγμα, στη Γαλλία ο νόμος προβλέπει «διάλογο» ανάμεσα στην εργοδοσία και τα συνδικάτα, ενώ υποχρεώνει την επιχείρηση να ...ενημερώσει τις αρμόδιες αρχές για το σχέδιο των ομαδικών απολύσεων. Επίσης, οι εκπρόσωποι των συνδικάτων είναι υποχρεωμένοι να παρουσιάσουν στη διαδικασία της διαβούλευσης τις δικές τους εναλλακτικές προτάσεις, λες και είναι αυτοί που κάνουν τις απολύσεις!
Το ίδιο και στη Γερμανία, προϋπόθεση για τις ομαδικές απολύσεις είναι η διαβούλευση με τα συνδικάτα, που πρέπει να παρουσιάσουν τις δικές τους «εναλλακτικές» προτάσεις.
Και στην Αυστρία είναι υποχρεωτικές οι διαπραγματεύσεις της εργοδοσίας με εκπροσώπους των συνδικάτων, όπου οι τελευταίοι έχουν δικαίωμα να προτείνουν εναλλακτικές λύσεις στις απολύσεις (μεταφορά ή μετάθεση εργαζομένων, επανεκπαίδευση).
Είναι φανερό από τα παραπάνω ότι το «δικαίωμα» ενός ομίλου να απολύει σύμφωνα με τις ανάγκες του είναι διασφαλισμένο και εκεί που δίνεται το βάρος από την πλευρά του κράτους είναι οι τυπικές προϋποθέσεις των απολύσεων και η συμμετοχή - συνενοχή των συνδικαλιστικών οργανώσεων, μέσω του «διαλόγου». Σ' αυτήν τη βάση αναμένεται να τροποποιηθεί η νομοθεσία και στην Ελλάδα.

Με «όχημα» την ένταξη όλων των Ταμείων στο ΕΤΕΑ, οδηγούμαστε σταδιακά στην εξαφάνιση της επικούρησης
Οι νέες ανατροπές στις επικουρικές συντάξεις που περιλαμβάνονται στο 3ο μνημόνιο ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, ολοκληρώνουν μια μακρά περίοδο αντιασφαλιστικών παρεμβάσεων, που εντάθηκαν από το 2010.
Με τις αλλεπάλληλες μειώσεις στις επικουρικές συντάξεις που αποδίδονταν τότε, οι κυβερνήσεις προχώρησαν στη συνέχεια στη δημιουργία του νέου «μοντέλου» επικούρησης, συγκροτώντας το Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης, όπου εντάχθηκαν τα μεγαλύτερα επικουρικά ταμεία, με στρατηγική επιδίωξη όχι τον «ορθολογισμό», όπως ψευδώς ισχυρίζονταν, αλλά τη δραστική συρρίκνωση μέχρι και την κατάργηση των επικουρικών συντάξεων.
Στον αντίποδα, η κατάργηση αυτή θα άνοιγε διάπλατα το δρόμο για την ανάπτυξη των ιδιωτικών ασφαλιστικών συστημάτων, ως πρόσθετη Ασφάλιση προς τη δημόσια, χωρίς βέβαια την εγγύηση του κράτους. Η εξέλιξη, μάλιστα, αυτή είχε σηματοδοτηθεί ακόμα από το 2002, με τη νομοθετική πρόβλεψη για τη δημιουργία Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης (νόμος 3029), που εξυπηρετούσε ταυτόχρονα και το γνωστό μοντέλο των «τριών πυλώνων» (βλέπε παρακάτω).
«Οχημα» κατάργησης των επικουρικών το ΕΤΕΑ
Σταθμός στην πορεία της σχεδιασμένης εξάρθρωσης της Επικουρικής Ασφάλισης ήταν η δημιουργία το καλοκαίρι του 2012 του ΕΤΕΑ, με το νόμο 4052. Ο νόμος αυτός έβαζε τη βάση για ένα τελείως διαφορετικό πρότυπο Επικουρικής Ασφάλισης, που καμιά σχέση δεν είχε με τη δημόσια Κοινωνική Ασφάλιση.
Το νέο σύστημα Επικουρικής Ασφάλισης - όπως γράφαμε και το καλοκαίρι του 2012 - δεν εγγυάτο σε καμιά περίπτωση την απόδοση συντάξεων και πολύ περισσότερο το ύψος τους. Οι εργαζόμενοι - ασφαλισμένοι στο ΕΤΕΑ γνωρίζουν μόνο τι πληρώνουν για την επικουρική τους σύνταξη, δεν τους δίνεται όμως καμιά εγγύηση για το ύψος της σύνταξής τους, αφού πέρα από το νέο τρόπο «θεωρητικού» υπολογισμού τους, τελικά αυτό θα καθορίζεται με υπουργική απόφαση του εκάστοτε υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και με στόχο να μην προκαλούνται ελλείμματα στο Ταμείο.
Ετσι, όσον αφορά το ποσό της επικουρικής σύνταξης, όπως προέβλεπε και ο νόμος 4052, αυτό είναι ακαθόριστο και ατομικό και θα προσδιορίζεται από:
  • Τα δημογραφικά δεδομένα.
  • Το ατομικό ποσό συσσώρευσης εισφορών, με επιτόκιο που καθορίζεται ανάλογα με τη μεταβολή του μισθού των εργαζομένων.
  • Το επιτόκιο προεξόφλησης.
  • Τη μεταβιβασιμότητα της σύνταξης.
Στην πραγματικότητα, δηλαδή, - σχολιάζαμε τότε - δε δίνεται η παραμικρή βεβαιότητα και εξασφάλιση του ποσού της σύνταξης και σε κάθε περίπτωση, ο εκάστοτε υπουργός Κοινωνικής Ασφάλισης θα μπορεί να αναπροσαρμόζει σε ετήσια βάση τη σύνταξη, με μοναδικό στόχο να μην προκύπτουν ελλείμματα στο νέο Ταμείο. Με δυο λόγια, η επικουρική σύνταξη, εάν δίνεται, θα καθορίζεται με πολιτική απόφαση και χωρίς το κράτος των καπιταλιστών να δίνει ένα τσακιστό ευρώ.
Τέρμα η κρατική χρηματοδότηση
Οι εξελίξεις επιβεβαίωσαν μέχρι κεραίας τις εκτιμήσεις αυτές, που έγιναν πριν τρία χρόνια. Ηδη στο ΕΤΕΑ, οι συνταξιούχοι του και οι ασφαλισμένοι του μπήκαν για τα καλά πλέον υπό τη «δαμόκλειο σπάθη» των ελλειμμάτων του Ταμείου και της «βιωσιμότητας». Η λεγόμενη ρήτρα «μηδενικού ελλείμματος» μπήκε στην καθημερινότητα των συνταξιούχων. Η μέση σύνταξη που αποδίδει πλέον το Ταμείο, δεν ξεπερνά τα 160 ευρώ και αυτό πριν τις τελευταίες μειώσεις, οι οποίες επιβλήθηκαν από τον περασμένο Ιούλη, μέσω της επιβολής εισφοράς 6% για τον κλάδο Υγείας και στις επικουρικές συντάξεις.
Ομως, η νέα μείωση των επικουρικών δεν είναι το μοναδικό μέτρο σε βάρος της Επικουρικής Ασφάλισης. Ταυτόχρονα, με το 3ο μνημόνιο, ψηφίστηκε διάταξη η οποία απαγορεύει οποιαδήποτε χρηματοδότηση του ΕΤΕΑ και μάλιστα αναδρομικά από την 1/1/2015 πέραν των εισφορών των ασφαλισμένων, προδιαγράφοντας έτσι νέες μειώσεις στις επικουρικές, τόσο των συνταξιούχων που ήδη είχαν ενταχθεί στο Ταμείο, όσο και των νέων που υπάγονται τώρα.
Συγκεκριμένα, όσα Ταμεία είχαν μείνει εκτός ΕΤΕΑ, υπάγονται και αυτά από την 1η Σεπτέμβρη στο Ενιαίο Ταμείο Επικουρικής Ασφάλισης. Ανάμεσά τους είναι το ΤΕΑΠΑΣΑ (ένστολοι), ο κλάδος Επικουρικής Ασφάλισης του ΟΑΕΕ, των αρτοποιών, ο τομέας Επικουρικής Ασφάλισης των πρατηριούχων υγρών καυσίμων, του ΕΤΑΑ, των συμβολαιογράφων, ο τομέας Επικουρικής Ασφάλισης των τεχνικών Τύπου, των ναυτικών (ΚΕΑΝ) κ.λπ.
Ηδη όμως από πέρσι, το έλλειμμα του ΕΤΕΑ είχε υπολογιστεί σε 326 εκατομμύρια ευρώ για φέτος, ενώ εκτιμήσεις ανεβάζουν αυτό το έλλειμμα για το 2016 στο 1,5 δισ. ευρώ, προεξοφλώντας νέες συνεχείς μειώσεις στις επικουρικές τους επόμενους μήνες. Παράλληλα, η κατάσταση θα χειροτερέψει, καθώς η συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ανέλαβε δέσμευση για κατάργηση όλων των λεγόμενων «κοινωνικών πόρων» προς τα ασφαλιστικά ταμεία μέχρι το τέλος Οκτώβρη, πολλοί από τους οποίους μέχρι τώρα στήριζαν παροχές και συντάξεις επικουρικών ταμείων.
Το τελευταίο βήμα
Με τον τρόπο αυτό, δημιουργείται η αντικειμενική βάση για να φτάσουμε στο στρατηγικό στόχο για κατάργηση επί της ουσίας των επικουρικών συντάξεων - όπως περιγράφεται και στο 3ο μνημόνιο - και τη δημιουργία ενός Ταμείου (!) για κύριες και επικουρικές. Συγκεκριμένα, στο 3ο μνημόνιο ορίζεται ως προαπαιτούμενο πως μέχρι το Δεκέμβρη του 2015:
  • η κυβέρνηση θα ενοποιήσει όλα τα Ταμεία Κοινωνικής Ασφάλισης σε μια ενιαία οντότητα,
  • θα προβεί σε κατάργηση όλων των υφιστάμενων ρυθμίσεων για τη διαχείρισή τους,
  • θα συγκροτήσει νέο διοικητικό συμβούλιο και ομάδα διαχείρισης, χρησιμοποιώντας την υποδομή του ΙΚΑ,
  • θα εφαρμόσει κεντρικό μητρώο συνεισφερόντων και θα δημιουργήσει κοινές υπηρεσίες,
  • επιπλέον, μέχρι τα τέλη του 2016, θα δημιουργήσει «κοινό σύνολο κεφαλαίων» όλων των Ταμείων.
Γίνεται φανερό, λοιπόν, ότι οι επικουρικές συντάξεις, στην πορεία δραστικής συρρίκνωσής τους, θα ενοποιηθούν με τις κύριες, κάτω από την ομπρέλα του ενός και μοναδικού Ταμείου, μέχρι το τέλος του έτους.
Η εξέλιξη αυτή δεν ήταν βέβαια αποτέλεσμα της καπιταλιστικής κρίσης. Είναι αλήθεια ότι η κρίση επιτάχυνε τις διαδικασίες και έδωσε το πρόσχημα στις κυβερνήσεις να τις εφαρμόσουν πιο αποφασιστικά, αλλά είχε περιγραφεί με αρκετή σαφήνεια από το 2009, ενώ είχε τεθεί μία τουλάχιστον δεκαετία πριν στην ατζέντα.

Σχέδια με «μακρά πνοή»
Ηταν Σεπτέμβρης του 2009, προεκλογική περίοδος, όταν ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ και υποψήφιος πρωθυπουργός, από τη Θεσσαλονίκη, έριχνε το «καρότο» της «βασικής σύνταξης». Μάλιστα, τότε, ο Γ. Παπανδρέου έκανε λόγο για «βασική σύνταξη» των 500 ευρώ, πάνω στην οποία οι εργαζόμενοι θα χτίζουν με τις εισφορές τους ένα καλύτερο - από το ισχύον τότε - εισόδημα για τα γηρατειά τους.
Αποκρυπτογραφώντας την παρέμβαση Παπανδρέου, λίγες μέρες μετά, ο «Ριζοσπάστης» προειδοποιούσε τους εργαζόμενους για τη φάκα που έστηνε το ΠΑΣΟΚ και σημείωνε χαρακτηριστικά:
«Η αντίληψη του ΠΑΣΟΚ για τη "βασική σύνταξη" - όπως προκύπτει από τα κείμενά του - είναι η αντίληψη του "ελάχιστου επιπέδου διαβίωσης". Είναι το προνοιακό επίδομα που υπόσχεται στον συνταξιούχο και στον ανασφάλιστο για να μην πεθάνει στην ψάθα. Η λογική για ένα ασφαλιστικό σύστημα - "πτωχοκομείο", που θα μειώνει τους κραδασμούς από την επέλαση των καπιταλιστικών αναδιαρθρώσεων, της ευελιξίας στην αγορά εργασίας, της ανεργίας, της ιδιωτικοποίησης και εμπορευματοποίησης της Υγείας. Αυτό είναι το αληθινό "όραμα" του ΠΑΣΟΚ για τον 21ο αιώνα».
Τότε, μάλιστα, ο «Ριζοσπάστης» θύμιζε ότι η ιδέα αυτή και παραλλαγές της διατυπώνονταν ήδη από το 1997 στη γνωστή Εκθεση Σπράου «Οικονομία και Συντάξεις». Αν και στην Εκθεση η σύνταξη αυτή ονομαζόταν «Εθνική», περιγραφόταν ως εξής: «Η Εθνική Σύνταξη δεν πρέπει να οδηγήσει σε αυξήσεις συντάξεων, αλλά σε ανακατανομή του μέσου όρου μεταξύ της εθνικής και της σύνταξης του Ταμείου. Αρα, η εισαγωγή της εθνικής σύνταξης προϋποθέτει την αναμόρφωση του τρόπου υπολογισμού των συντάξεων όλων των Ταμείων...».
Στο ίδιο άρθρο, ο «Ριζοσπάστης» ενέτασσε τη «βασική σύνταξη» στο σχέδιο των «τριών πυλώνων» και σημείωνε χαρακτηριστικά:
«Το σενάριο όμως της "βασικής σύνταξης" επαναφέρει στο προσκήνιο το γενικότερο σχέδιο για ένα συνταξιοδοτικό σύστημα "τριών πυλώνων". Το σχέδιο αυτό, το οποίο γνώρισε την αποθέωσή του στη Χιλή και οδήγησε στη χρεοκοπία το ασφαλιστικό της σύστημα, προβλέπει:
  • Τον πρώτο πυλώνα, μια δημόσια "βασική σύνταξη" στο ύψος ενός ελάχιστου επιδόματος.
  • Το δεύτερο πυλώνα, με τη δημιουργία Επαγγελματικών Ταμείων, τα οποία θα λειτουργούν σε κεφαλαιοποιητική βάση, με τις εισφορές εργοδοτών και εργαζομένων, με ατομικούς λογαριασμούς για κάθε εργαζόμενο.
  • Τον τρίτο πυλώνα, τα ατομικά ασφαλιστικά συμβόλαια των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών».

Ακριβώς στην ολοκλήρωση αυτού του σχεδίου βρισκόμαστε σήμερα, την οποία επάξια αναλαμβάνει να φέρει σε πέρας η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ, βάζοντας και τη δική της υπογραφή κάτω από την επαίσχυντη Βίβλο των αντιασφαλιστικών ανατροπών.

Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.