Latest Post

Α ΑΔΕΙΑ ΑΔΕΙΑ ΑΙΜΟΚΑΘΑΡΣΗΣ ΑΔΕΙΑ ΑΝΑΠΗΡΩΝ ΑΔΕΙΑ ΑΝΕΥ ΑΠΟΔΟΧΩΝ ΑΔΕΙΑ ΘΑΝΑΤΟΥ ΣΥΓΓΕΝΟΥΣ ΑΔΕΙΑ ΜΟΝΟΓΟΝΕΪΚΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ ΑΔΕΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΕΠΙΔΟΣΗΣ ΑΔΕΙΑ ΩΡΟΜΙΣΘΙΩΝ ΑΔΕΙΑ AIDS ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΝΑΠΑΥΣΗ ΑΝΕΡΓΙΑ ΑΝΗΛΙΚΟΙ ΑΠΕΡΓΙΑ ΑΠΟΔΟΧΕΣ ΑΠΟΖΗΜΙΩΣΗ ΑΠΟΛΥΣΗ ΑΠΟΨΕΙΣ ΚΑΙ ΣΧΟΛΙΑ ΑΡΓΙΑ ΑΡΘΡΑ ΑΣΘΕΝΕΙΑ ΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΑΥΤΑΣΦΑΛΙΣΗ ΑΦΙΣΑ ΒΙΒΛΙΟ ΑΔΕΙΩΝ ΒΙΝΤΕΟ ΒΛΑΠΤΙΚΗ ΜΕΤΑΒΟΛΗ Γ ΓΑΜΟΣ ΓΑΜΟΣ ΑΔΕΙΑ ΓΑΜΟΣ ΕΠΙΔΟΜΑ ΓΕΝΗΣΗ ΓΕΝΗΣΗ ΑΔΕΙΑ ΓΟΝΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΔΙΑΘΕΣΙΜΟΤΗΤΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΟΙΚΟΔΟΜΩΝ ΔΩΡΟ ΔΩΡΟ ΠΑΣΧΑ ΔΩΡΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΩΝ ΔΩΡΟ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΩΝ Ε.Γ.Σ.Σ.Ε ΕΓΚΥΚΛΙΟΣ ΕΙΔΙΚΗ ΓΟΝΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΕΚΛΟΓΕΣ ΕΚΛΟΓΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΕΠΙΔΟΜΑ ΑΔΕΙΑΣ ΕΠΙΔΟΜΑ ΟΑΕΔ ΕΠΙΔΟΜΑΤΑ ΕΡΓΑΣΙΑ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟΣ ΟΔΗΓΟΣ ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΕΡΓΑΤΙΚΗ ΤΑΞΗ ΕΡΓΑΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΛΑΜΙΑΣ ΕΡΓΟΣΗΜΟ ΙΚΑ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΛΑΡΚΟ ΜΕΡΙΚΗ ΑΠΑΣΧΟΛΗΣΗ ΜΗΤΡΟΤΗΤΑ ΟΑΕΔ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΑ ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ ΟΙΚΟΔΟΜΩΝ ΠΑΜΕ ΣΠΟΥΔΑΣΤΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ ΣΥΝΔΙΚΑΛΙΣΤΙΚΗ ΑΔΕΙΑ ΣΥΝΔΙΚΑΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΩΝ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ ΣΥΝΤΑΞΙΟΥΧΟΙ ΣΩΜΑΤΕΙΑ ΦΘΙΩΤΙΔΑΣ ΤΟΠΙΚΑ ΝΕΑ ΥΓΙΕΙΝΗ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΕΙΑ ΧΙΟΥΜΟΡΙΣΤΙΚΑ ΣΧΟΛΙΑ ONLINE

Η 15η Αυγούστου (εορτή της Παναγίας) είναι μία από τις υποχρεωτικές αργίες στον ιδιωτικό τομέα, κατά τις οποίες απαγορεύεται η λειτουργία των επιχειρήσεων εκτός από εκείνες που λειτουργούν νόμιμα τις ημέρες των υποχρεωτικών αργιών και τις Κυριακές (ξενοδοχεία, επισιτιστικά, ανθοπωλεία, κλπ).

Φέτος η 15η Αυγούστου, συμπίπτει με ημέρα Σάββατο, με αποτέλεσμα να υπάρχουν ορισμένες ιδιαιτερότητες στην αντιμετώπισή της ως προς την απασχόληση και την αμοιβή των εργαζομένων την ημέρα αυτή.

Διακρίνουμε τις παρακάτω περιπτώσεις: 

Επί μη απασχόλησης των εργαζομένων
Οι εργαζόμενοι με πενθήμερο, που αμείβονται με ημερομίσθιο και δεν θα απασχοληθούν το Σάββατο 15 Αυγούστου, λόγω εβδομαδιαίας ανάπαυσης (ρεπό), θα πρέπει να λάβουν ένα ημερομίσθιο  επιπλέον. Αν δηλαδή το ημερομίσθιό τους αντιστοιχεί σε ημερήσια εργασία 6 ωρών και 40 λεπτών και λαμβάνουν κανονικά 6 ημερομίσθια μια συνηθισμένη εβδομάδα, την εβδομάδα που συμπεριλαμβάνει την εορτή της Παναγίας, θα λάβουν 7 ημερομίσθια, έστω κι αν δεν εργάστηκαν την ημέρα της αργίας της 15ης Αυγούστου. (1643/10-9-87 Έγγρ. Υπουργείου Εργασίας)
Οι εργαζόμενοι που αμείβονται με μισθό και δεν θα απασχοληθούν το Σάββατο 15 Αυγούστου 2015, λόγω συστήματος πενθήμερης εργασίας, δεν δικαιούνται να λάβουν τίποτα επιπλέον του μηνιαίου μισθού τους.
Σε σύστημα εξαήμερης απασχόλησης, όσοι εργαζόμενοι αμείβονται με ημερομίσθιο και δεν απασχοληθούν στις 15 Αυγούστου 2015, θα λάβουν κανονικά το αναλογούν ημερομίσθιο, (6 ημερομίσθια συνολικά την εβδομάδα) ενώ οι αμειβόμενοι με μισθό δεν δικαιούνται άλλης αμοιβής πέραν του μισθού τους.

Επί νόμιμης απασχόλησης των εργαζομένων (σε επιχειρήσεις που δεν αργούν τις Κυριακές και επίσημες αργίες)
Οι αμειβόμενοι με ημερομίσθιο που θα απασχοληθούν το Σάββατο 15 Αυγούστου 2015, θα λάβουν το συνηθισμένο ημερομίσθιό τους και προσαύξηση 75% που θα υπολογισθεί στο νόμιμο ημερομίσθιο.
Οι εργαζόμενοι που αμείβονται με μισθό και θα απασχοληθούν το Σάββατο 15 Αυγούστου 2015, θα πάρουν προσαύξηση 75% επί του 1/25 του νόμιμου μισθού τους.

Επί μη νόμιμης απασχόλησης των εργαζομένων (σε επιχειρήσεις που αργούν τις Κυριακές και επίσημες αργίες)
Στους εργαζόμενους που θα απασχοληθούν το Σάββατο της 15ης Αυγούστου 2015, οφείλεται ένα ημερομίσθιο επιπλέον και προσαύξηση 75% επί του νόμιμου ημερομισθίου, για τους αμειβόμενους με ημερομίσθιο, ή 1/25 του μηνιαίου μισθού και προσαύξηση 75% επί του 1/25 του νόμιμου μισθού, για τους αμειβόμενους με μισθό. (πέραν των τυχόν διοικητικών κυρώσεων του εργοδότη, για παράβαση των διατάξεων για τη λειτουργία των επιχειρήσεων τις ημέρες των επίσημων αργιών)

Επισημάνσεις
  • Θέμα μετάθεσης της γιορτής σε άλλη ημέρα δεν υπάρχει, αφού από το 1983 (Ν1400/83) καταργήθηκαν οι σχετικές διατάξεις.
  • Στις επιχειρήσεις που απαγορεύεται να λειτουργούν Κυριακές και αργίες  δεν πρέπει να προγραμματίζεται  η ημέρα της εβδομαδιαίας ανάπαυσης (ρεπό) την ημέρα αυτή.
  • Οι εργαζόμενοι οι οποίοι την ημέρα αυτή έχουν ρεπό, σύμφωνα με το ισχύον σταθερό πρόγραμμα εργασίας ή από την εφαρμογή κυκλικού συστήματος χορήγησης εβδομαδιαίας ανάπαυσης, δεν δικαιούνται συμπληρωματική ανάπαυση σε άλλη ημέρα.
  • Όσοι εργαζόμενοι δεν προσέλθουν στην εργασία τους, ενώ η επιχείρηση νόμιμα παραμένει ανοικτή το Σάββατο 15 Αυγούστου, δεν δικαιούται  αποδοχές για την ημέρα αυτή
  • Όσοι εργαζόμενοι  βρίσκονται σε κανονική άδεια κατά την ημέρα της 15ης Αυγούστου η ημέρα αυτή δεν θα   υπολογισθεί στις ημέρες της κανονικής άδειας, αφού σύμφωνα με το Α.Ν. 539/45 δεν περιλαμβάνονται στην ετήσια άδεια μετ’ αποδοχών οι επίσημες αργίες.

Γεμάτο από… διαπραγματεύσεις για ριζικές αλλαγές τόσο στα εργασιακά όσο και στα ασφαλιστικά δικαιώματα θα είναι το φετινό φθινόπωρο, χωρίς να αποκλείεται η άμεση θέσπιση σκληρών μέτρων, με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα το «κλείσιμο» των παραθύρων που επιτρέπουν ακόμη και σήμερα τη συνταξιοδότηση πριν από το 62ο ή το 67ο έτος της ηλικίας.

Πρώτη συνάντηση
Κατά τη χθεσινή πρώτη συνάντηση του υπουργού Εργασίας με τους εκπροσώπους των τεσσάρων θεσμών -Ντέκλαν Κοστέλο από την Κομισιόν, Ράσμους Ρέφερ από την ΕΚΤ, Ντέλια Βελκουλέσκου από το ΔΝΤ και Νίκολα Τζιαμαρόλι από τον ESM- ο Γιώργος Κατρούγκαλος (στον οποίο ανήκε και η πρωτοβουλία για τη συνάντηση) παρουσίασε τον «οδικό χάρτη» για την πορεία των διαπραγματεύσεων που θα πρέπει να ακολουθηθεί από τώρα και μέχρι το φθινόπωρο με τελική κατάληξη την ψήφιση των νέων αλλαγών σε εργασιακό και ασφαλιστικό.
Σύμφωνα με πληροφορίες, ο Ελληνας υπουργός έγινε και διά ζώσης αποδέκτης του πιεστικού αιτήματος των «θεσμών» οι αλλαγές στις πρόωρες συντάξεις να ψηφιστούν «εδώ και τώρα» και μάλιστα με τη μεθοδολογία που προτείνει η άλλη πλευρά.

Η ελληνική κυβέρνηση έχει αποδεχθεί την κατάργηση όλων των νομοθετικών παραθύρων που επιτρέπουν τη συνταξιοδότηση πριν από τη συμπλήρωση των γενικών ορίων -62 και 67-, ωστόσο έχει προτείνει μια μακρά μεταβατική περίοδο μέχρι το 2022, κατά την οποία τα όρια θα αυξάνονται κατά έξι μήνες ανά έτος. Ετσι, με βάση την ελληνική πρόταση μια μητέρα με ανήλικο παιδί που έχει συμπληρώσει τα 5.500 ένσημα από το 2012, θα μπορούσε να συνταξιοδοτηθεί στα 55,5 μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2015 ή στα 56 από τις αρχές του 2016.

Οι δανειστές φέρονται να μη συμφωνούν με αυτή την «ήπια» προσαρμογή, εκτιμώντας ότι θα ανοίξει τον δρόμο για δεκάδες χιλιάδες πρόωρες συνταξιοδοτήσεις μέσα στο επόμενο διάστημα. Πιέζουν για ταχύτερη προσαρμογή που επιφέρει άμεσες αυξήσεις ορίων ηλικίας ακόμη και άνω των έξι ετών από την πρώτη ημέρα ψήφισης του νόμου.
Ετσι, με βάση την πρόταση των δανειστών, ασφαλισμένη που θα συμπλήρωνε τα 50 μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2015 -και η οποία με βάση το ισχύον καθεστώς θα μπορούσε να πάρει άμεσα μειωμένη σύνταξη με βάση τις διατάξεις μητέρων με ανήλικο- θα χρειαστεί να περιμένει μέχρι το 2021 ή το 2022 για να θεμελιώσει το συνταξιοδοτικό δικαίωμα.

Συμφωνία φέρεται να υπάρχει ανάμεσα στις δύο πλευρές όσον αφορά την προστασία των θεμελιωμένων δικαιωμάτων. Με βάση αυτή, όσοι έχουν ήδη συμπληρώσει το απαιτούμενο όριο ηλικίας και έχουν συγκεντρώσει τον απαραίτητο αριθμό ενσήμων δεν πρόκειται να θιγούν, ανεξάρτητα από τις αλλαγές που θα επιβληθούν. Αυτό που μένει να διευκρινιστεί είναι αν θα προστατευτούν όσοι θεμελίωσαν δικαίωμα συνταξιοδότησης μέχρι και το τέλος Ιουνίου του 2015 ή αν η «προστασία» θα καλύψει και όλη την περίοδο μέχρι την ψήφιση του νέου νόμου.

Η ατζέντα των παρεμβάσεων που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα περιλαμβάνει και τις «διορθώσεις» σε σειρά μέτρων που ήδη ψηφίστηκαν από την ελληνική Βουλή και τα οποία όμως χρήζουν τροποποιήσεων. Μεταξύ αυτών, η διάταξη που προβλέπει ότι η κρατική δαπάνη για τη χρηματοδότηση του ασφαλιστικού θα πρέπει να παραμείνει «παγωμένη» μέχρι και το 2021.
Η εφαρμογή μιας τέτοιας πρόβλεψης στην πράξη θα δημιουργούσε τεράστια προβλήματα στην καταβολή των συντάξεων τα επόμενα χρόνια. Ωστόσο, εκτιμάται ότι ψηφίστηκε εκ παραδρομής καθώς η συμφωνία με τους δανειστές μιλούσε για πάγωμα της κατώτατης σύνταξης μέχρι το 2021 (π.χ. στα 486 ευρώ στο ΙΚΑ) και όχι της κρατικής δαπάνης.

Επιπλέον αλλαγές
Η ατζέντα των αλλαγών που έχει συμφωνηθεί να γίνουν στο ασφαλιστικό περιλαμβάνει και άλλα μέτρα, όπως τις ενοποιήσεις των ασφαλιστικών ταμείων, την αλλαγή του τρόπου υπολογισμού των ασφαλιστικών εισφορών, κυρίως στον ΟΓΑ, αλλά και στον Οργανισμό Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών, την περικοπή της δαπάνης για το Επίδομα Κοινωνικής Αλληλεγγύης, την εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις, όπως και την ενδεχόμενη τροποποίηση του τελευταίου ασφαλιστικού νόμου που ψηφίστηκε το 2010. Αίτημα της ελληνικής πλευράς -το οποίο αναμένεται να γίνει αποδεκτό, δεδομένου ότι κάτι σχετικό αναφέρει και η πρόσφατη συμφωνία των Βρυξελλών- είναι οι αλλαγές στο ασφαλιστικό να οριστικοποιηθούν μέσα στο φθινόπωρο, με προοπτική να εφαρμοστούν από την 1/1/2016.

Με τριπλό «ψαλίδισμα» η καταβολή στο τέλος Αυγούστου
Αντιμέτωποι με μεγάλες περικοπές τόσο στην κύρια όσο και στην επικουρική τους σύνταξη θα βρεθούν στο τέλος Αυγούστου περισσότεροι από 2,65 εκατ. συνταξιούχοι.
Με απόφαση του υπουργείου Εργασίας η νέα εισφορά για την υγειονομική περίθαλψη -6% τόσο στις κύριες όσο και στις επικουρικές συντάξεις- θα ξεκινήσει να παρακρατείται από τη σύνταξη Σεπτεμβρίου.

Ωστόσο, κατά την πρώτη εφαρμογή θα υπάρξει παρακράτηση και της εισφοράς για τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο. Ετσι, η κύρια σύνταξη θα φτάσει να είναι μειωμένη ακόμη και πάνω από έξι ποσοστιαίες μονάδες, ενώ το «ψαλίδισμα» της επικουρικής θα ξεπεράσει ακόμη και το 18%.
Αυτό θα συμβεί επειδή ο νόμος προβλέπει ότι η εισφορά επιβάλλεται από 01/07/2015, ενώ οι συντάξεις του Ιουλίου και του Αυγούστου που πληρώθηκαν ήδη καταβλήθηκαν ολόκληρες χωρίς την εισφορά.

Η εισφορά υπέρ του κλάδου υγείας (σ.σ. τα χρήματα που θα συγκεντρώσουν τα ασφαλιστικά ταμεία και τα οποία εκτιμώνται σε τουλάχιστον 800 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση) επιβαλλόταν μέχρι τώρα μόνο στις κύριες συντάξεις με συντελεστή 4%.
Στο εξής θα επιβάλλεται και στις κύριες και στις επικουρικές συντάξεις με συντελεστή 6%. Η επιβολή εισφοράς πρόκειται να οδηγήσει σε πραγματική περικοπή το εισόδημα των συνταξιούχων κατά 6%-7% συνολικά καθώς η εισφορά υγειονομικής περίθαλψης υπολογίζεται -όπως αναφέρεται άλλωστε και σε σχετική εγκύκλιο που εξέδωσε χθες το ΙΚΑ, παρέχοντας διευκρινίσεις για τον τρόπο επιβολής της παρακράτησης- επί του ονομαστικού ποσού της αρχικής απόφασης συνταξιοδότησης και όχι επί του καταβλητέου. Η διαφορά είναι μεγάλη. Το αρχικό ποσό δεν περιλαμβάνει όλες τις μειώσεις συντάξεων που επιβλήθηκαν μετά το 2011, άρα είναι αυξημένο.
Ετσι, η αύξηση της εισφοράς στην κύρια σύνταξη κατά δύο μονάδες ισοδυναμεί σε πολλές περιπτώσεις με περικοπή της σύνταξης 4%-5% (σ.σ. αυτό κατά κύριο λόγο ισχύει γι’ αυτούς που εισπράττουν κύριες συντάξεις άνω των 1.200 ευρώ), ενώ οι έξι μονάδες επιβολή εισφοράς στις επικουρικές οδηγεί σε πραγματική μείωση του ποσού της επικουρικής κατά 10%-12% (και πάλι αυτό ισχύει για επικουρικές συντάξεις άνω των 300 ευρώ). Ειδικά για τον Σεπτέμβριο, αυτά τα ποσά θα είναι τριπλάσια. Δηλαδή, σε μια κύρια σύνταξη των 1.500 ευρώ η περικοπή μπορεί να ξεπεράσει τα 90 ευρώ, ενώ σε μια επικουρική των 300 ευρώ η περικοπή θα είναι τουλάχιστον 54 ευρώ.

Εργασιακά
Για το εργασιακό, ο στόχος της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας είναι να μετατεθούν οι διαπραγματεύσεις για αργότερα, έτσι ώστε να υπάρξει εμπλοκή και άλλων διεθνών οργανισμών όπως η Ευρωπαϊκή Επιτροπή Κοινωνικών Δικαιωμάτων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι Ευρωπαϊκή Επιτροπή Κοινωνικών Δικαιωμάτων, στην οποία έχει καταφύγει και η ΓΣΕΕ, έχει αποφανθεί αρκετές φορές στο παρελθόν υπέρ των ελληνικών θέσεων. Το «καλάθι» των εργασιακών περιλαμβάνει τον κατώτατο μισθό με όλα τα χαρακτηριστικά του (π.χ. τριετίες), τον συνδικαλιστικό νόμο (π.χ. άδειες, απεργίες), αλλά και το καθεστώς των απολύσεων (απελευθέρωση ομαδικών απολύσεων κ.λπ.).

Εγκύκλιο (αρ. πρ. 20716/23-06-2015) με την οποία δίδονται οδηγίες προς τις υπηρεσίες του ΣΕΠΕ και τους εργοδότες με τα μέτρα που πρέπει να λαμβάνουν για την αντιμετώπιση των κινδύνων από τις υψηλές θερμοκρασίες και την προστασία των εργαζομένων κατά την περίοδο του θέρους, εξέδωσε ο Ειδικός Γραμματέας του ΣΕΠΕ κος Απόστολος Καψάλης

Τι αναφέρει η εγκύκλιος

Θέμα: Πρόληψη της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων κατά το θέρος.

Την περίοδο του θέρους λαμβάνει χώρα ιδιαίτερη καταπόνηση των εργαζομένων που οφείλεται στη συνέργεια μετεωρολογικών δεδομένων του εξωτερικού περιβάλλοντος και παραμέτρων μικροκλίματος του εσωτερικού εργασιακού χώρου.

Η δραστηριότητα των κατά τόπους υπηρεσιών Επιθεώρησης Ασφάλειας και Υγείας στην Εργασία του ΣΕΠΕ την περίοδο αυτή πρέπει να επικεντρώνεται σε προληπτικούς ελέγχους εφαρμογής μέτρων που στοχεύουν στη μείωση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων. Άμεση δε ανταπόκριση πρέπει να υπάρχει στις περιπτώσεις σχετικών καταγγελιών εργαζομένων ή συλλογικών τους φορέων.

Οι παραπάνω έλεγχοι πρέπει να είναι εντατικοί σε όλους τους εργασιακούς χώρους όπου αναμένεται ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη θερμική επιβάρυνση, προπάντων κατά τις περιόδους που εξαγγέλλεται από την Ε.Μ.Υ. η επικράτηση συνθηκών καύσωνα. Προτεραιότητα πρέπει να δίνεται στις υπαίθριες εργασίες (π.χ. σε οικοδομές, οδικά και άλλα τεχνικά έργα) και στις εργασίες σε στεγασμένους χώρους όπου λόγω της φύσης των παραγωγικών διαδικασιών μπορεί να υπάρχει επί πλέον θερμική επιβάρυνση από υψηλές τιμές θερμοκρασίας-υγρασίας και ακτινοβολούμενη θερμότητα (π.χ. σε χυτήρια, μεταλλουργίες, βιομηχανίες πλαστικών, μαγειρεία κ.α.) και ιδίως στις χειρωνακτικές εργασίες (π.χ. μεταφορά βαρέων αντικειμένων, οικοδομικών υλικών).
Κατά τους ελέγχους, οι εργοδότες πρέπει να ενημερώνονται για τις επιπτώσεις στην υγεία (θερμική εξάντληση, θερμοπληξία κ.ά.) που εγκυμονούν οι υψηλές θερμοκρασίες και οι συνθήκες καύσωνα για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων – ιδιαίτερα εκείνων που ανήκουν σε ομάδες υψηλού κινδύνου. Η ένταξη των εργαζομένων στις παραπάνω ομάδες θα γίνεται από τον Ιατρό Εργασίας (Ι.Ε.) της επιχείρησης και, όπου δεν προβλέπεται η απασχόληση Ι.Ε., με ιατρική βεβαίωση που θα προσκομίζει ο ίδιος ο εργαζόμενος.
Πρέπει να υποδεικνύονται στους εργοδότες κατάλληλα μέτρα για την προστασία της ασφάλειας και υγείας των εργαζομένων σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις της εργατικής νομοθεσίας, σε περίπτωση
δε μη συμμόρφωσης να επιβάλλονται οι προβλεπόμενες διοικητικές και ποινικές κυρώσεις.

Τονίζεται ότι στις υποχρεώσεις των εργοδοτών, μεταξύ των άλλων συμπεριλαμβάνονται οι εξής:
1. Ο προσδιορισμός των εργασιών και των χώρων εργασίας όπου ο κίνδυνος θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων αναμένεται να είναι αυξημένος - με βάση τη σχετική βιβλιογραφία, την εμπειρία από προηγούμενα έτη και τα αποτελέσματα μετρήσεων θερμοκρασίας και υγρασίας και άλλων δεικτών μικροκλίματος - και η αναλυτική εξειδίκευση των τεχνικών και οργανωτικών μέτρων που πρέπει κατά περίπτωση να ληφθούν για την αντιμετώπισή του, με την ενεργό συμμετοχή του τεχνικού ασφαλείας και του ιατρού εργασίας (όπου προβλέπεται να απασχολείται), σε συνεργασία με τους εργαζομένους και τους εκπροσώπους τους.
Όλα τα παραπάνω πρέπει να αποτυπώνονται στη γραπτή εκτίμηση των υφιστάμενων κατά την εργασία κινδύνων για την υγεία και ασφάλεια που προβλέπεται βάσει των παρ. 1 - εδάφιο α’ και παρ.
3-7, του άρθρου 43, του Ν 3850/2010.

2. Η λήψη των κατάλληλων κατά περίπτωση τεχνικών και οργανωτικών μέτρων για τη μείωση της θερμικής καταπόνησης των εργαζομένων. 

3. Η οργάνωση της κατάλληλης υποδομής για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και
την παροχή πρώτων βοηθειών που προβλέπεται βάσει των παρ. 1 & 2, του άρθρου 45, του Ν. 3850/2010.

4. Η ενημέρωση και παροχή οδηγιών στους εργαζόμενους.

5. Η χορήγηση στους εργαζόμενους κατάλληλων μέσων ατομικής προστασίας.

6. Σε κάθε περίπτωση, η θερμοκρασία στους χώρους εργασίας πρέπει να ανταποκρίνεται στις ανάγκες του ανθρώπινου οργανισμού λαμβανομένης υπόψη της φύσης της εργασίας, της σωματικής προσπάθειας που απαιτείται για την εκτέλεσή της και των κλιματολογικών συνθηκών των εποχών του έτους, σύμφωνα με το Π.Δ. 305/96 "Ελάχιστες προδιαγραφές ασφάλειας και υγείας που πρέπει να εφαρμόζονται στα προσωρινά ή κινητά εργοτάξια σε συμμόρφωση προς την οδηγία 92/57/EOK" και το Π.Δ. 16/96, "Eλάχιστες προδιαγραφές ασφάλειας και υγείας στους χώρους εργασίας σε συμμόρφωση με την οδηγία 89/654/EOK", όπου και αναφέρεται η υποχρέωση εφαρμογής των ειδικών μέτρων που προβλέπονται από τις ισχύουσες διατάξεις και τις εγκυκλίους οδηγίες σε περίπτωση καύσωνα.

Διαβάστε 

Εγκύκλιο με τα προληπτικά μέτρα αντιμετώπισης παθολογικών καταστάσεων από υψηλές θερμοκρασίες εξέδωσε η Γενική Γραμματεία Δημόσιας Διοίκησης στην οποία αναφέρονται λεπτομερώς οι επιπτώσεις από την εμφάνιση υψηλών θερμοκρασιών στον πληθυσμό.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται, αν η θερμοκρασία του περιβάλλοντος ξεπεράσει ορισμένα όρια, ανεκτά από τον ανθρώπινο οργανισμό, σε συνέργια με ορισμένους άλλους παράγοντες (υγρασία, άπνοια κλπ.), δημιουργούνται παθολογικές καταστάσεις ποικίλου βαθμού βαρύτητας, που μπορούν να οδηγήσουν σε κωματώδη κατάσταση αλλά και στο θάνατο.
Τα αρχικά συμπτώματα μπορεί να είναι: Δυνατός πονοκέφαλος, ατονία, αίσθημα καταβολής, τάση για λιποθυμία, πτώση της αρτηριακής πίεσης, ναυτία, εμετοί και ταχυπαλμία.
Το σύνδρομο της θερμοπληξίας εκδηλώνεται με αυξημένη θερμοκρασία του σώματος, σπασμούς, εμετούς, διάρροια, διαταραχή της πηκτικότητας του αίματος, απουσία εφίδρωσης. Μπορεί ακόμη να επέλθει έμφραγμα του μυοκαρδίου. Επακολουθεί κωματώδης κατάσταση και θάνατος.
Η θεραπεία των ατόμων που παρουσιάζουν τα παραπάνω συμπτώματα όταν η θερμοκρασία του περιβάλλοντος είναι υψηλή, πρέπει να γίνεται κατά προτίμηση σε νοσηλευτικά ιδρύματα, αλλά ως πρώτες βοήθειες μέχρι τη διακομιδή τους σε αυτά, θα πρέπει να εφαρμοστούν άμεσα μέτρα ελάττωσης της θερμοκρασίας του σώματος: Πλήρης έκδυση από τα ρούχα, τοποθέτηση παγοκύστεων ή κρύων επιθεμάτων στον τράχηλο, τις μασχάλες και τη βουβωνική περιοχή, εμβάπτιση σε μπανιέρα με κρύο νερό κλπ.
Τα μέτρα για την πρόληψη της εμφάνισης συμπτωμάτων κατά τον καύσωνα τα οποία περιλαμβάνονται στην εγκύκλιο είναι:
- Αποφυγή έκθεσης στο ηλιακό φως. Αναζήτηση σκιερών και δροσερών σημείων. Προτίμηση στα ανοιχτόχρωμα και ελαφρά ρούχα με ανοικτό λαιμό, κάλυψη κεφαλής (χρησιμοποίηση καπέλου, ομπρέλας κλπ.).
- Αποφυγή βαριάς σωματικής εργασίας, ιδιαίτερα σε μέρη που συνυπάρχουν υψηλή θερμοκρασία με υγρασία, καθώς και κάτω από τον ήλιο.
- Ιδιαίτερη προσοχή στη διατροφή. Πρόσληψη άφθονων υγρών, κατά προτίμηση νερού και φυσικών χυμών. Αποφυγή των οινοπνευματωδών ποτών. Ολιγοθερμική δίαιτα, που θα περιλαμβάνει κυρίως λαχανικά και φρούτα πάσης φύσεως, με περιορισμό των λιπαρών.
- Συχνά μπάνια και ντους.
- Τα βρέφη και τα παιδιά να ντύνονται όσο γίνεται πιο ελαφρά. Ειδικά για τα βρέφη είναι προτιμότερο τα χέρια και τα πόδια τους να είναι ελεύθερα και να μην τυλίγονται σε πάνες. Όταν κάνει ζέστη να προσφέρονται συχνά εκτός από το γάλα (μητρικό ή άλλο) και υγρά, όπως νερό κλπ.
- Περισσότερη προσοχή να δοθεί στις καλούμενες ομάδες υψηλού κινδύνου του καύσωνα, που είναι: Όλα τα άτομα ηλικίας άνω των 65 ετών. Όλα τα άτομα που πάσχουν από χρόνια νοσήματα, όπως καρδιοπάθειες, νεφροπάθειες, πνευμονοπάθειες, ηπατοπάθειες, σακχαρώδη διαβήτη κλπ.  Όλα τα άτομα που για καθαρά ιατρικούς λόγους παίρνουν φάρμακα για τα χρόνια νοσήματά τους, όπως π.χ. τα διουρητικά, τα αντιχολινεργικά, τα ψυχοφάρμακα, τα ορμονούχα (συμπεριλαμβανομένης της ινσουλίνης και των αντιδιαβητικών δισκίων). Ιδιαίτερα κατά την περίοδο των υψηλών θερμοκρασιών περιβάλλοντος θα πρέπει να συμβουλεύονται το γιατρό τους για την ενδεχόμενη τροποποίηση της δοσολογίας.
- Οι χώροι εργασίας πρέπει να διαθέτουν κλιματιστικά μηχανήματα ή απλούς ανεμιστήρες, κατά προτίμηση οροφής. Το ίδιο ισχύει και για τα ιδρύματα που περιθάλπουν νεογνά, βρέφη, παιδιά, ηλικιωμένους και άτομα με ειδικές ανάγκες.
- Τα μέσα μαζικής μεταφοράς πρέπει να φροντίζουν για την καλή λειτουργία του κλιματισμού τους.
Οι δήμοι πρέπει να συμμετάσχουν και αυτοί στη συνολική προσπάθεια, μεριμνώντας εγκαίρως για την οργάνωση και διάθεση δροσερών και κλιματιζόμενων χώρων για το κοινό και γενικότερα να συνεργαστούν με τις υπηρεσίες των Περιφερειακών Ενοτήτων για την ενημέρωση του κοινού και για τη λήψη των αναγκαίων μέτρων.
Οι αρμόδιες υπηρεσίες θα πρέπει να εξετάσουν το ενδεχόμενο, εφόσον κριθεί αναγκαίο, εκτάκτων μεταβολών στα ωράρια λειτουργίας των διαφόρων υπηρεσιών του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, με έμφαση στον περιορισμό της μετακίνησης μεγάλου αριθμού ατόμων κατά τις θερμότερες ώρες.
Τέλος, επισημαίνεται ότι ενημερωτικό υλικό σχετικό με «Προστατευτικά μέτρα για τον καύσωνα» της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας και Πρόληψης, Τμήμα Αγωγής Υγείας, είναι αναρτημένο στη ιστοσελίδα του υπουργείου Υγείας

Με την κατάθεση του επίσημου αιτήματος και προς την πλευρά του ΔΝΤ, για την ενεργό εμπλοκή του στο τρίτο μνημόνιο και βέβαια στη νέα δανειακή σύμβαση που θα το συνοδεύσει, συνεχίζεται ο αντιλαϊκός κατήφορος από την πλευρά της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ.«Προσδοκούμε στη συνέχιση της συνεργασίας μας», αναφέρεται χαρακτηριστικά στην επιστολή που απευθύνει ο υπουργός Οικονομικών Ευ. Τσακαλώτος προς την επικεφαλής του ΔΝΤ, Κ. Λαγκάρντ. Στο επίσημο αίτημα, γίνεται αναφορά στις δεσμεύσεις που έχει αναλάβει η συγκυβέρνηση στο πλαίσιο της απόφασης της Συνόδου Κορυφής της Ευρωζώνης (12/7).
Αποκαλυπτική είναι η ίδια η απόφαση της Συνόδου Κορυφής, η οποία, ανάμεσα σε άλλα, προβλέπει:
  • Το σύνολο των αντιλαϊκών δεσμεύσεων «αποτελείελάχιστες απαιτήσεις για την έναρξη των διαπραγματεύσεων με τις ελληνικές αρχές».
  • «Προκειμένου να αποτελέσει τη βάση για την επιτυχή σύναψη του μνημονίου συνεννόησης, η ελληνική πρόταση μεταρρυθμιστικών μέτρων πρέπει να ενισχυθεί σε σημαντικό βαθμό, ώστε να ληφθεί υπόψη η σοβαρή επιδείνωση της οικονομικής και δημοσιονομικής θέσης της χώρας το τελευταίο έτος».
  • «Εξαιρουμένου του νόμου για την ανθρωπιστική κρίση, η ελληνική κυβέρνηση θα επανεξετάσει, με σκοπό να τις τροποποιήσει, τις θεσπισθείσες νομοθετικές πράξεις που δε συνάδουν με τη συμφωνία της 20ής Φλεβάρη,διότι συνιστούν υπαναχώρηση σε σχέση με δεσμεύσεις από προηγούμενα προγράμματα ή θα προσδιορίσει σαφή ισοδύναμα για την αντιστάθμιση των δικαιωμάτωνπου αποκτήθηκαν, συνεπεία των ανωτέρω πράξεων»
Εννοείται, βέβαια, ότι σε πλήρη ισχύ θα παραμείνει το σύνολο των αντιλαϊκών μέτρων και των εφαρμοστικών νόμων της προηγούμενης μνημονιακής περιόδου.
Η αντιλαϊκή διαδρομή, επισφραγίζεται με την επάνοδο των κλιμακίων της τρόικας στην Αθήνα, μετά βέβαια από το «πράσινο φως» που δόθηκε από τη συγκυβέρνηση με την προώθηση των... προκαταβολικών «προαπαιτούμενων», με τις μαζικές αυξήσεις του ΦΠΑ στα εμπορεύματα λαϊκής κατανάλωσης, τις οριζόντιες μειώσεις όλων ανεξαιρέτως των συντάξεων μέσω της αύξησης των εισφορών και τις πρώτες διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που έχει ανάγκη το κεφάλαιο (μέτρα «ανάκαμψης και εξυγίανσης» των ελληνικών τραπεζικών ομίλων σε συνδυασμό με τη διευκόλυνση των πλειστηριασμών για τα «κόκκινα» δάνεια των τραπεζών).
Ηδη εκτιμάται από την κυβέρνηση ότι ο πρώτος από τους εφαρμοστικούς νόμους, με τα δημοσιονομικά μέτρα της βίαιης προσαρμογής θα οδηγήσει:
-- Σε πρόσθετα κρατικά έσοδα, από την απογείωση της φοροληστείας μέσω του ΦΠΑ στα 2,4 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση, ενώ η περαιτέρω συνολική διόγκωση των φόρων σε περίπου 3,2 δισ. ευρώ.
-- Οτι τα ποσά από την αύξηση των εισφορών τόσο στις κύριες όσο και στις επικουρικές συντάξεις φτάνουν στα 854 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Για την ώρα, η αντιλαϊκή πολιτική της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ ξεκινά με ποσά ύψους πάνω από 4 δισ. ευρώ το χρόνο, τα οποία θα πολλαπλασιάζονται στην πορεία, σε συνδυασμό βέβαια και με την κλιμάκωση των αναδιαρθρώσεων που έχει ανάγκη το κεφάλαιο.

«Προ των πυλών» το τρίτο μνημόνιο

Σε αυτό το πλαίσιο, ήδη έχει ξεκινήσει και η συρραφή των κάθε είδους αντιλαϊκών προτάσεων, που με τη σειρά τους βρίσκονταν από την πρώτη ώρα στο επίκεντρο της εξάμηνης διαπραγμάτευσης, που εξελίχτηκε για λογαριασμό του κεφαλαίου.
Αποκαλύπτεται πλέον το γεγονός ότι το νέο μνημόνιο (2015 - 2018) θα έχει έκταση εκατοντάδων σελίδων. Σε αυτό θα καταγράφονται αναλυτικά και μάλιστα βήμα - βήμα, τα εκάστοτε προαπαιτούμενα αντιλαϊκά μέτρα για τις εκταμιεύσεις των δόσεων από την πλευρά των ιμπεριαλιστικών οργανισμών (Ευρωζώνη - ΔΝΤ).
Η διαπραγμάτευση, που ξεκινά στην Αθήνα, θα διενεργείται σε δύο επίπεδα:
1. Το πρώτο αφορά στη σύνταξη του μνημονίου (Memorandum of Understanding), στο οποίο οι 15 σελίδες τής κατ' αρχήν συμφωνίας στη Σύνοδο Κορυφής, αναμένεται να φτάσουν στις 200 σελίδες, με σαφή αντιλαϊκά χρονοδιαγράμματα, και προαπαιτούμενες δράσεις (prior actions) για τις επόμενες εκταμιεύσεις.
2. Παράλληλα, θα «τρέχουν» οι διαπραγματεύσεις για το ύψος και το περιεχόμενο της δανειακής σύμβασης, με κατ' αρχήν εκτίμηση ύψους 82-86 δισ. ευρώ.
3. Ειδικό, επιμέρους «μνημόνιο συνεργασίας» εξετάζεται να υπογραφεί με την πλευρά του ΔΝΤ, το οποίο πέρα από τις προτάσεις για την ελάφρυνση του χρέους (αποκλειστικά σε βάρος των κρατών της Ευρωζώνης) έχει αναλάβει ειδικό ρόλο σε κεντρικά ζητήματα, όπως τα Εργασιακά και το Ασφαλιστικό.
Σε αυτό το πλαίσιο, η συγκυβέρνηση και οι «δανειστές» έχουν απόλυτα ταυτιστεί σε «προτάσεις» όπως:
-- Σταδιακή αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης στα 67 χρόνια για όλους τους ασφαλισμένους με ορίζοντα το 2022.
-- Εφαρμογή της ρήτρας μηδενικού ελλείμματος στις επικουρικές συντάξεις.
-- Μείωση συντάξεων με στενότερη σύνδεση εισφορών - παροχών, ενοποιήσεις ασφαλιστικών ταμείων κ.ά.
-- Παραπέρα συμπίεση των μισθολογίων στο στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα.
-- Φόρος 26% (από 13% σήμερα) στους φτωχούς αγρότες και μάλιστα από το πρώτο ευρώ. Αντίστοιχοι φόροι στις επιδοτήσεις και αποζημιώσεις, κατάργηση του μειωμένου συντελεστή στο πετρέλαιο.
-- Μείωση στο 50% για το επίδομα του πετρελαίου θέρμανσης των λαϊκών νοικοκυριών.
-- Σταδιακή κατάργηση του ΕΚΑΣ με ορίζοντα το 2019.
-- Κλιμάκωση των ιδιωτικοποιήσεων και μεταφορά της κρατικής περιουσίας στο ταμείο ιδιωτικοποιήσεων, ως «ασπίδα» των δανειστών για τις μελλοντικές αποπληρωμές του κρατικού χρέους, που η συγκυβέρνηση έχει δεσμευτεί να εξυπηρετεί στο «ακέραιο και εγκαίρως».
-- Θέσπιση νέου καθεστώτος όσον αφορά την έκπτωση φόρου για τους μισθωτούς και συνταξιούχους, προκειμένου να «χτίσουν» το αφορολόγητο όριο των 9.500 ευρώ.
-- Αύξηση της «εισφοράς αλληλεγγύης» και μόνιμη ενσωμάτωσή της στη φορολογική κλίμακα.
-- Λειτουργία των καταστημάτων λιανικής τις Κυριακές(είτε δοκιμαστικά σε ορισμένες περιοχές είτε σε ολόκληρη τη χώρα, από τις 11 το πρωί μέχρι τις 8 το βράδυ).
-- Επιβολή ΕΝΦΙΑ και για το 2015 και για το 2016, με διατήρηση των εσόδων στα 2,65 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση και ανεξάρτητα από την όποια αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών.
-- Αύξηση του ορίου απαλλαγής από το καθεστώς ΦΠΑ για αυτοαπασχολούμενους από τα 10.000 ευρώ στα 25.000 ευρώ.
-- Αποβολή από τη ρύθμιση των 100 δόσεων όσων έχουν «εισοδηματική ικανότητα» να πληρώσουν νωρίτερα από τη λήξη της ρύθμισης, αλλά και αύξηση των προβλεπόμενων επιτοκίων και προστίμων.
Με βάση τη συμφωνία της Συνόδου Κορυφής, στόχος είναι ηεπίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 3,5% του ΑΕΠ το 2018 και μέσω της διαπραγμάτευσης θα οριοθετηθούν οι ανά έτος στόχοι, σύμφωνα με αρμόδιους παράγοντες της ελληνικής κυβέρνησης. Το πιθανό ενδεχόμενο της προς τα κάτω αναθεώρησης για τα πρώτα χρόνια του αντιλαϊκού προγράμματος, συνδέεται με την αναμενόμενη κατρακύλα του ΑΕΠ, την περαιτέρω μεγέθυνση της επίσημης ανεργίας, τη μείωση των λαϊκών εισοδημάτων και του επιπέδου της λαϊκής κατανάλωσης, επί των οποίων επιβάλλεται η κρατική φορολογία.
Η ατζέντα της αντιλαϊκής αξιολόγησης
Στην ατζέντα της αντιλαϊκής αξιολόγησης που ξεκινά στην Αθήνα, θα βρεθούν και τα παρακάτω ζητήματα:
-- Τα στοιχεία που αφορούν την εκτέλεση του κρατικού προϋπολογισμού, ο εντοπισμός του δημοσιονομικού κενού (που μεταφράζεται σε πρόσθετα αντιλαϊκά μέτρα, προκειμένου να καλυφθεί), τα εμφανιζόμενα ελλείμματα, τα ταμειακά διαθέσιμα του κράτους, η μείωση της μισθολογικής δαπάνης στο Δημόσιο κ.ά.
-- Στο υπουργείο Εργασίας, οι συνεννοήσεις θα επικεντρωθούνστα ζητήματα του Ασφαλιστικού, με αιχμή την αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης καθώς και στα Εργασιακά.
-- Νευραλγικό ζήτημα αποτελεί και αυτό των κεφαλαιακών αναγκών που προκύπτουν για τις τράπεζες, με φόντο την απογείωση των «κόκκινων» δανείων και τους κεφαλαιακούς ελέγχους.
-- Οι εργαλειοθήκες του ΟΟΣΑ, οι πλειστηριασμοί για τα «κόκκινα» δάνεια, το καθεστώς των αδειοδοτήσεων για τις επιχειρήσεις και οι αναδιαρθρώσεις που κρίνονται αναγκαίες για το κεφάλαιο.

Τέλος, στα αντιλαϊκά παζάρια αναμένεται να προστεθεί και εκπρόσωπος του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM), μέσω του οποίου θα διοχετευθούν τα δάνεια που θα χορηγηθούν από την πλευρά της Ευρωζώνης.

«Οσον αφορά τις αγορές εργασίας, να προχωρήσει σε αυστηρή επανεξέταση και εκσυγχρονισμό των συλλογικών διαπραγματεύσεων, των εργατικών κινητοποιήσεων και, σύμφωνα με την οικεία οδηγία και βέλτιστη πρακτική της ΕΕ, των ομαδικών απολύσεων βάσει του χρονοδιαγράμματος και της προσέγγισης που έχουν συμφωνηθεί με τους θεσμούς. Κατόπιν της επανεξέτασης αυτής, οι πολιτικές για την αγορά εργασίας πρέπει να ευθυγραμμιστούν με τις διεθνείς και ευρωπαϊκές βέλτιστες πρακτικές, θα πρέπει δε να μη συνεπάγονται την επιστροφή σε παλαιότερα πλαίσια πολιτικής ασύμβατα με τους στόχους της προώθησης βιώσιμης ανάπτυξης χωρίς αποκλεισμούς» (απόσπασμα από τη δήλωση της Συνόδου Κορυφής της Ευρωζώνης 12 Ιούλη 2015, το οποίο αποτελεί μέρος των κατευθύνσεων που πρέπει να εμπεριέχει το νέο, υπό διαπραγμάτευση, μνημόνιο. Η δήλωση αυτή ψηφίστηκε από την ελληνική Βουλή στις 15 Ιούλη και είναι ήδη ο νόμος 4344 του ελληνικού κράτους).
Το παραπάνω κείμενο σε απλά ελληνικά σημαίνει παραπέρα χτύπημα των συλλογικών διαπραγματεύσεων, ακόμα περισσότερα εμπόδια στη συνδικαλιστική δράση και κυρίως στην άσκηση του δικαιώματος της απεργίας, άρση των όποιων «εμποδίων» παραμένουν ώστε οι μαζικές απολύσεις να γίνονται ακόμα πιο εύκολα. Ολα αυτά συγκαλύπτονται κάτω από τους όρους «εκσυγχρονισμός» και «βέλτιστες πρακτικές» που για να αποκαλυφθούν πρέπει να ιδωθούν με ταξικά κριτήρια. Εντός του καπιταλισμού «βέλτιστη πρακτική» σημαίνει ό,τι καλύτερο για τα μονοπώλια και κατά συνέπεια ό,τι χειρότερο για την εργατική τάξη.
Η επισκόπηση των συνθηκών εργασίας που επικρατούν σε χώρες - μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης επιβεβαιώνουν τα παραπάνω. Αλλά πριν από αυτό αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι όταν η Ευρωπαϊκή Ενωση μιλά για απασχόληση, εννοεί τη γενίκευση των ευέλικτων μορφών εργασίας ώστε να μπορούν τα μονοπώλια και οι εργοδότες να αντιστοιχούν τις ανάγκες τους σε προσωπικό στις ανάγκες της καπιταλιστικής οικονομίας.
Το πλαίσιο των «βέλτιστων πρακτικών»
Αυτόν τον πραγματικό στόχο η Ευρωπαϊκή Ενωση τον κουκουλώνει κάτω από την πολιτική που αποκαλεί «Ατζέντα για νέες δεξιότητες και θέσεις εργασίας: Ευρωπαϊκή συμβολή για την πλήρη απασχόληση», η οποία διαμορφώθηκε το 2010 και αποτελεί μια από τις βασικές κατευθύνσεις της Στρατηγικής «Ευρώπη 2020». Σε αυτή επιβεβαιώνεται ότι στον καπιταλιστικό δρόμο ανάπτυξης, η αύξηση της απασχόλησης είναι συνώνυμη με τη μεγαλύτερη ευελιξία στην αγορά εργασίας, το χτύπημα των συλλογικών συμβάσεων και διάλυση της Κοινωνικής Ασφάλισης.
Σημειώνεται σχετικά: «Οι πολιτικές ευελιξίας με ασφάλεια είναι το καλύτερο μέσο εκσυχρονισμού των αγορών εργασίας». Για την ενίσχυσή της, προτάσσεται «η αποκέντρωση των συλλογικών διαπραγματεύσεων ή η αναθεώρηση των υφιστάμενων συμβατικών ρυθμίσεων. Ενώ σε μερικές περιπτώσεις ενδέχεται να χρειαστεί μεγαλύτερη συμβατική "ποικιλία" για την αντιμετώπιση των εδαφικών και τομεακών ιδιαιτεροτήτων».
Με άλλα λόγια, ευελιξία σημαίνει, ανάμεσα σε άλλα, να καταργηθούν οι συλλογικές διαπραγματεύσεις και οι όροι εργασίας να καθορίζονται μέσω ατομικών ή και τοπικών συμφωνιών με τους εργοδότες. Να καταργηθούν επί της ουσίας οι συλλογικές διαπραγματεύσεις σε εθνικό επίπεδο και άρα οι όροι που συνήθως εμπεριέχουν όπως κατώτατα όρια αποδοχών, μισθολογικών ωριμάνσεων, αδειών, επιδομάτων κ.ά. Στόχος η εργατική τάξη να διαπραγματεύεται κατά τμήματα ή ακόμα και κατά άτομα, ώστε τα μονοπώλια να επιβάλλουν πιο εύκολα τους αντεργατικούς όρους εργασίας.
Η «Ατζέντα» εντοπίζει ακόμα την «αύξηση της βαρύτητας της εσωτερικής ευελιξίας σε περιόδους οικονομικής ύφεσης (σ.σ. ως «εσωτερική ευελιξία» νοείται η εφαρμογή ευέλικτων μορφών εργασίας εντός μιας επιχείρησης). Η εσωτερική ευελιξία μπορεί να βοηθήσει τους εργοδότες να προσαρμόσουν την εισροή εργασίας σε περίπτωση προσωρινής μείωσης της ζήτησης (...) Οι μορφές εσωτερικής ευελιξίας περιλαμβάνουν την προσαρμογή της οργάνωσης της εργασίας ή του χρόνου εργασίας (π.χ. ρυθμίσεις εργασίας με μειωμένο ωράριο)». Εδώ δίνεται βάρος στη δυνατότητα τα μονοπώλια να αλλάζουν το εργασιακό καθεστώς όσων απασχολούν σύμφωνα με τις ανάγκες τους. Να τους αλλάζουν, δηλαδή, ωράριο, λίγες ή πολλές ώρες, πρωί, απόγευμα ή βράδυ, αντικείμενο και τόπο εργασίας, αποδοχές.
Αναλόγως σε Σύσταση (κείμενο που περιγράφει τις βασικές πολιτικές για το επόμενο διάστημα) του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου τον Ιούλη του 2010 «σχετικά με τους γενικούς προσανατολισμούς των οικονομικών πολιτικών των κρατών - μελών και της Ενωσης» επισημαίνεται ότι τα κράτη - μέλη στα εθνικά προγράμματα που εκπονούν θα πρέπει να περιλαμβάνουν μέτρα που συρρικνώνουν παραπέρα τα εργασιακά δικαιώματα που έχουν απομείνει. Την κατεύθυνση αυτή αναδεικνύουν προτάσεις, όπως «η κατάλληλη διαμόρφωση των μισθών στο δημόσιο τομέα θα πρέπει να θεωρείται ως σημαντική ένδειξη που θα διασφαλίζει τη συγκράτηση των μισθών στον ιδιωτικό τομέα και θα συνάδει με την ανάγκη βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας» και «θα πρέπει να αρθούν τα θεσμικά εμπόδια για ευέλικτες προσαρμογές των τιμών και των μισθών στις συνθήκες της αγοράς».
Ιδιοι στόχοι ανεξαρτήτως (συγ)κυβέρνησης...
Στο πλαίσιο αυτό στηρίχθηκαν οι σφοδρές αντεργατικές αλλαγές στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης τα τελευταία χρόνια για την αντιμετώπιση της καπιταλιστικής κρίσης.
Για αυτό και οι κατευθύνσεις που θέτει η πρόσφατη Σύνοδος δεν είναι κάτι καινούργιο αλλά επαναλαμβάνονται σε πολλά κείμενα της προηγούμενης περιόδου. Οι ίδιοι ακριβώς στόχοι διατυπώνονταν και σχεδόν ένα χρόνο πριν, τον Απρίλη του 2014, στην «4η Εκθεση Αξιολόγησης για το δεύτερο Πρόγραμμα Οικονομικής Προσαρμογής της Ελλάδας», την οποία συνέταξαν από κοινού η παλιά συγκυβέρνηση ΝΔ - ΠΑΣΟΚ και η (τότε) τρόικα (σήμερα θεσμοί):
«Οι αρχές συμφώνησαν να αξιολογήσουν το πλαίσιο για τις εργασιακές σχέσεις, τη συνδικαλιστική δράση και τη λειτουργία των συνδικάτων, με στόχο τη διασφάλιση του δικαιώματος στην εργασία, την προώθηση εποικοδομητικών σχέσεων μεταξύ των δύο μερών και να αποφευχθεί η αδικαιολόγητη διακοπή της λειτουργίας των επιχειρήσεων, διαμορφώνοντας έτσι ένα ισχυρότερο πλαίσιο που ευνοεί την αύξηση της απασχόλησης και των επενδύσεων στην Ελλάδα. Το πρώτο βήμα είναι μια αναθεώρηση του υφιστάμενου πλαισίου στην Ελλάδα, κατά τις βέλτιστες πρακτικές, τον Ιούνη του 2014».
Αξίζει εδώ να υπενθυμίσουμε ότι αυτή η 4η Εκθεση Αξιολόγησης είναι εξόχως αποκαλυπτική για τους πραγματικούς στόχους των πολιτικών που έχουν χαραχθεί στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκή Ενωσης. Σημειώνεται μεταξύ άλλων:
«Το κόστος εργασίας έχει πέσει δραματικά στη βάση της αυξανόμενης ευελιξίας στη διαμόρφωση των μισθών, οδηγώντας σε μια αξιοσημείωτη ανάκαμψη της χαμένης κατά την προηγούμενη δεκαετία ανταγωνιστικότητας. Ταυτόχρονα, η πολυμορφία των εργασιακών σχέσεων δίνει τη δυνατότητα να αποφευχθεί η ακόμα μεγαλύτερη απώλεια θέσεων εργασίας». Πρόκειται για κυνική ομολογία ότι η μείωση των μισθών, η γενίκευση των ελαστικών μορφών εργασίας είναι προαπαιτούμενα για να βελτιωθεί η ανταγωνιστικότητα των επιχειρηματικών ομίλων.
«...Οι τελευταίες μεταρρυθμίσεις στην αγορά εργασίας εστιάζουν (...) στην εξάλειψη των αντικινήτρων στις επενδύσεις (δυσκαμψία στην αναδιάρθρωση των επιχειρήσεων και στους κανόνες που διέπουν τις ομαδικές απολύσεις), καθώς και στη διευκόλυνση της προσωρινής απασχόλησης». Τα εργασιακά δικαιώματα θεωρούνται βαρίδια για τους εργοδότες και οι όποιοι περιορισμοί στις ομαδικές απολύσεις ή στο δουλεμπόριο αποτελούν «αντικίνητρα» για επενδύσεις.
«Βέλτιστες πρακτικές» ίσον εργασιακός μεσαίωνας
Ακριβώς επειδή οι πολιτικές αυτές δεν αφορούν μόνο την Ελλάδα αλλά το σύνολο των χωρών - μελών της Ευρωπαϊκής Ενωσης, παντού συναντάμε συνθήκες που παραπέμπουν σε εργασιακό μεσαίωνα. Είναι αυτές οι συνθήκες που κατ' ευφημισμό αποκαλούνται «βέλτιστες πρακτικές». Στη συνέχεια παρουσιάζουμε πτυχές αυτής της βαρβαρότητας που επικρατεί στη Γερμανία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.
Στη Γερμανία, την αποκαλούμενη «ατμομηχανή» της ΕΕ (και άρα το παράδειγμα ανάπτυξης για τις άλλες χώρες), η πλήρης απασχόληση μειώνεται διαρκώς δίνοντας τη θέση στις ελαστικές σχέσεις εργασίας. Οι θέσεις εργασίας πλήρους απασχόλησης το 1997 ανέρχονταν στο 82,5% του συνόλου των θέσεων εργασίας και σήμερα έχουν πέσει στο 57%. Κατά την ίδια περίοδο αυξήθηκαν οι νέες μορφές απασχόλησης (συμβάσεις ορισμένου χρόνου, μερική απασχόληση, προσωρινή εργασία κ.ά.) φθάνοντας στο 43% σήμερα από 17,5% που ήταν το 1997.
Διαδεδομένη μορφή ελαστικής απασχόλησης αποτελούν οι λεγόμενες «mini jobs» ή «οριακή απασχόληση» που αμείβονται έως 450 ευρώ/μήνα. Με αυτή τη μορφή απασχολούνται περίπου επτά εκατομμύρια άνθρωποι κυρίως στο χονδρικό και λιανικό εμπόριο, τη συντήρηση και επισκευή μηχανοκίνητων οχημάτων και μοτοσυκλετών, ξενοδοχεία και υπηρεσίες εστίασης, την υγειονομική περίθαλψη και την κοινωνική μέριμνα.
Μια ακόμη διαδεδομένη μορφή εκμετάλλευσης της εργατικής δύναμης, είναι η εργασία μετά από κλήση - τηλεφώνημα (Arbeit auf Abfuf). Ο εργαζόμενος δεν ξέρει πότε και για πόση ώρα θα εργαστεί και δεν έχει κανένα εργασιακό και κοινωνικό δικαίωμα (Υγεία, Ασφάλιση). Οι μηνιαίες απολαβές κυμαίνονται από 100 έως 300 ευρώ. Η πλειονότητά τους έχει μηνιαίες απολαβές περίπου 150 ευρώ, τις οποίες συμπληρώνει το κράτος με κάποιο επίδομα ανεργίας.
Σχετικά με την εργασία τις Κυριακές υποτίθεται ότι οι εργαζόμενοι δεν είναι συνήθως υποχρεωμένοι να δουλεύουν, αλλά υπάρχουν εξαιρέσεις για ένα μεγάλο αριθμό δραστηριοτήτων.
Το επίδομα Χριστουγέννων λαμβάνει μόνο το 55% των εργαζομένων με μεγάλες διαφοροποιήσεις ως προς το ύψος του από κλάδο σε κλάδο. Για παράδειγμα ένας εργαζόμενος στις τράπεζες παίρνει ως επίδομα Χριστουγέννων το 100% του μισθού του, ενώ ένας εργαζόμενος στη μεταλλουργία παίρνει από 25 έως 55%.
Η έννοια του κατώτατου μισθού δεν υπάρχει, ενώ από φέτος υποτίθεται ότι ισχύει το κατώτατο ωρομίσθιο, των 8,50 ευρώ ανά ώρα, όχι όμως για όλους. Από αυτό εξαιρούνται οι νέοι κάτω από 18 ετών, οι εκπαιδευόμενοι, οι μακροχρόνια άνεργοι κατά τους πρώτους έξι μήνες μετά την πρόσληψή τους, όσοι κάνουν πρακτική έως τρεις μήνες. Εξαιρούνται ακόμα κλάδοι, στους οποίους οι συλλογικές συμβάσεις προβλέπουν κατώτατο ωρομίσθιο χαμηλότερο από τα 8,50 ευρώ.
Επίσης, κάνει θραύση η λεγόμενη ενοικιαζόμενη εργασία, μέσω εργολαβικών και δουλεμπορικών γραφείων, που είναι ήδη 12.000 σε όλη τη χώρα. Ακόμα επεκτείνεται και η λεγόμενη δουλειά με το «μπλοκάκι», υποτίθεται ως «αυτοαπασχολούμενοι», στην ουσία απαλλάσσοντας τους εργοδότες από ασφαλιστικές εισφορές.
Ως όριο φτώχειας θεωρούνται τα 940 ευρώ το μήνα, συμπεριλαμβανομένων και των κοινωνικών επιδομάτων και υπολογίζεται ότι περισσότερα από 12 εκατομμύρια Γερμανοί ζουν γύρω ή κάτω από τα όρια της φτώχειας.
Σχεδόν μισό εκατομμύριο απόμαχοι της δουλειάς αναγκάζονται να δουλεύουν, ενώ μικροσυνταξιούχοι όλο και πιο συχνά αναγκάζονται να μαζεύουν από τους δρόμους και τα πάρκα μπουκάλια για να τα επιστρέψουν στα σημεία συλλογής και ανακύκλωσης για μερικά ευρώ. Αυξάνονται οι τράπεζες τροφίμων και τα συσσίτια για τους εξαθλιωμένους που πληθαίνουν. Με βάση επίσημα στοιχεία υπολογίζεται ότι το 2016 οι άστεγοι θα ξεπεράσουν τους 380.000, ενώ ένα στα πέντε παιδιά στη Δυτική και ένα στα τέσσερα στην Ανατολική Γερμανία ζει σε συνθήκες φτώχειας ή απειλείται άμεσα απ' αυτήν.
Στη Γαλλία, τη δεύτερη πιο ισχυρή χώρα της ΕΕ, η σοσιαλδημοκρατική κυβέρνηση κλιμακώνει την αντεργατική επίθεση.
Προχωρά στην περικοπή των δημόσιων δαπανών κατά 50 δισ. ευρώ, διευκρινίζοντας πως τα 10 δισ. θα «εξοικονομηθούν» από τις παροχές ασθενείας του συστήματος Κοινωνικής Ασφάλειας, τα 10 από τις τοπικές κοινότητες και τα υπόλοιπα από το κράτος και τις υπηρεσίες του. Και στη Γαλλία ζητείται η περαιτέρω διεύρυνση της μερικής απασχόλησης, των νέων μορφών ενοικίασης εργαζομένων, ζητήματα που προωθούν σε όλους τους τομείς (πρόσφατο παράδειγμα η απελευθέρωση στους σιδηροδρόμους). Πρόσφατα η κυβέρνηση πέρασε μέτρα για τη διευκόλυνση των απολύσεων και το άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές.
Η μερική απασχόληση φθάνει το 18% ενώ πολύ λιγότερες από τις μισές προσλήψεις είναι μόνιμες θέσεις εργασίας. Με πρόσχημα την αντιμετώπιση της ανεργίας, εφαρμόζονται μέτρα που επιτρέπουν στους εργοδότες να απασχολούν μέχρι τρία χρόνια, με συμβάσεις μαθητείας, νέους16 έως 25 ετών οι οποίοι αμείβονται με μόλις το 25% έως και το 78% του κατώτατου μισθού! Ακόμα επιτρέπεται να απασχολούν μέσω συμβολαίων επαγγελματικής κατάρτισηςνέους 16 - 25 ετών που δεν έχουν προσόντα ή και άνω των 25 για έξι έως 21 μήνες δίνοντάς τους το 55% έως 85% του κατώτατου μισθού.
Στη Βρετανία, επίσης, η κατάσταση που επικρατεί για τους εργαζόμενους είναι το ίδιο αρνητική, χωρίς η χώρα να έχει μνημόνια ή και να είναι στην Ευρωζώνη. Τα τελευταία χρόνια, οι επίσημες στατιστικές εμφανίζουν τους αυτοαπασχολούμενους στα 4,5 εκατομμύρια, αλλά τα 2/3 απ' αυτούς είναι ουσιαστικά εργαζόμενοι με μπλοκάκι. Πάνω από 8 εκατομμύρια δουλεύουν με ελαστικές μορφές απασχόλησης. Τα τελευταία χρόνια, έχουν αυξηθεί οι άνεργοι, φτωχοί εργαζόμενοι και χαμηλοσυνταξιούχοι, που αναγκάζονται να προστρέχουν στις λεγόμενες τράπεζες τροφίμων και τα συσσίτια, που έφτασαν τις 913.000 το 2014.
Σύνηθες φαινόμενο αποτελούν οι λεγόμενες συμβάσεις «μηδενικών ωρών» (zero hour contracts) στις οποίες δεν καθορίζεται το ωράριο εργασίας! Η εργασία δίνεται όποτε αυτό απαιτείται από τις ανάγκες της επιχείρησης και οι εργαζόμενοι πληρώνονται μόνο για τις ώρες που εργάστηκαν. Με άλλα λόγια οι εργαζόμενοι είναι ανά πάσα στιγμή διαθέσιμοι στον εργοδότη, δεν ξέρουν ούτε πότε ούτε πόσες ώρες θα δουλέψουν και αμείβονται με ψίχουλα. Στην πράξη πρόκειται για ανθρώπους που το σύνολο της ζωής τους εξαρτάται απόλυτα και ευθέως από τις ανάγκες του κεφαλαίου.
Οι συμβάσεις μηδενικών ωρών τριπλασιάστηκαν το 2014 και ανέρχονται στα 1,4 εκατομμύρια, ενώ τα συνδικάτα εκτιμούν ότι αφορούν σε 5 εκατομμύρια εργαζόμενους.Η συντριπτική πλειοψηφία των κακοπληρωμένων συμβασιούχων είναι γυναίκες, νέοι και συνταξιούχοι. Ετσι δουλεύουν οι εργαζόμενοι στις αλυσίδες λιανικής πώλησης και ταχυφαγείων.

Εδώ αξίζει να σημειωθεί ότι αυτού τους είδους η μορφή εργασίας απαντάται και σε άλλες χώρες, όπως στην Ιρλανδία, την Ολλανδία και όπως ήδη είπαμε στη Γερμανία με διαφορετικά ονόματα. Ετσι, ανάλογα με τα zero hours contracts είναι τα low hour contracts, τα on call contracts κ.ά.


Author Name

Φόρμα επικοινωνίας

Όνομα

Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο *

Μήνυμα *

Από το Blogger.